Źródła analiz benchmarkingowych

  • Jakie rodzaje benchmarkingu możemy wyróżnić?
  • W jakich krokach powinien przebiegać?
  • Gdzie szukać danych przydatnych do analizy benchmarkingowej?
SS_50_18.jpg

Organizacje nieustannie szukają sposobów na to, jak budować przewagę konkurencyjną, dorównać firmom lepiej radzącym sobie na rynku, a nawet je prześcignąć. Z pomocą przychodzi im benchmarking, czyli obserwacja najlepszych w danej dziedzinie i ulepszanie swojego przedsiębiorstwa na podstawie wyciągniętych wniosków.

Firmy stosują benchmarking z różnych powodów. Podstawowy jest taki, że szukanie własnych rozwiązań jest procesem długotrwałym i kosztownym, a benchmarking pozwala wykorzystywać doświadczenia innych i wzorować się na skutecznych strategiach. Najczęściej firmy chcą znaleźć nowe pomysły na rozwój przedsiębiorstwa, a analiza konkurencji pomaga im wyjść poza utarte schematy myślowe. Robią to również po to, żeby poznać i zrozumieć swoich klientów, ich potrzeby i oczekiwania.

Możemy wskazać różne rodzaje benchmarkingu:

  • wewnętrzny – polega na tym, że porównuje się jedną placówkę do innej działającej w ramach tej samej firmy;
  • konkurencyjny (zewnętrzny) – polega na porównywaniu organizacji do firmy konkurencyjnej;
  • funkcjonalny – polega na porównywaniu konkretnej funkcji w organizacji do funkcji w firmach spoza branży.

Proces benchmarkingu można podzielić na pięć ważnych kroków:

Krok 1. Określ przedmiot benchmarkingu

Na samym początku musisz się zastanowić, co konkretnie będziesz poddawał analizie porównawczej. Przedmiotem badania mogą być: produkty, procesy w firmie, funkcje, strategie, koszty lub struktura organizacyjna.

Krok 2. Poszukaj wzorcowych procesów

Znajdź firmy, w których interesujący cię proces jest twoim zdaniem wzorcowy. Ważne w benchmarkingu jest to, że w analizach bierze się pod uwagę firmy, które są większe od naszej organizacji, w ostateczności są na tym samym poziomie. Następnie określ wskaźniki, które będą porównywane.

Krok 3. Zbierz informacje

Określ, w jaki sposób będziesz zbierał informacje. Znajdź dokładne dane, które cię interesują. Pamiętaj, że musisz dysponować informacjami nie tylko o konkurencji, ale również o swojej organizacji.

Krok 4. Porównaj dane i wyciągnij wnioski

Uporządkuj dane i porównaj wskaźniki, które określiłeś wcześniej. Wyciągnij wnioski i ustal plan działania (wdrożenia usprawnień).

Krok 5. Wprowadź ulepszenia

To czas na wdrożenie udoskonaleń. Kontroluj proces wprowadzania zmian. Po wdrożeniu sprawdź, czy zostały osiągnięte cele. Dokonaj ich aktualizacji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.