Skuteczna dosprzedaż

Kiedy podczas szkoleń z obsługi klienta pytam się uczestników, co chcieliby poprawić w swojej pracy, najczęściej słyszę, że sprzedaż. Niektórzy doradcy wychodzą z założenia, iż jedynym sposobem na jej zwiększenie jest pozyskanie nowych kontrahentów. W pogoni za nowym klientem zapominają, że temu „stałemu” łatwiej jest dosprzedać dodatkowy produkt i tym samym zwiększyć swoją efektywność.

AS_14_42.jpg

Dosprzedaż to strategia polegająca na zwiększaniu liczby zakupionych przez klienta produktów (usług) lub sprzedaży towaru po wyższej cenie, albo w przypadku możliwości utraty klienta – po dużo niższej. Jak dosprzedawać skutecznie?

Dosprzedaż niejedno ma imię

Jedni określają ją mianem „cross-sell”, inni „up-sell”, jeszcze inni „down-sell”. Czym te techniki różnią się od siebie i jak stosować je w swojej sprzedaży?

1. Cross-sell (sprzedaż wiązana)

To technika polegająca na zwiększeniu objętości koszyka klienta. Oznacza to, że poza produktem podstawowym (np. myszka komputerowa) proponuje się klientowi produkt uzupełniający (podkładka pod myszkę). Dosprzedaż produktu dodatkowego może być zastosowana w chwili zakupu lub później, w czasie użytkowania sprzętu.

Przykład – stały klient

Karolina pracuje jako doradca w pewnym banku. Na co dzień zajmuje się obsługą klienta detalicznego (sprzedaż kredytów, kont bankowych, produktów oszczędnościowych). W ostatnim czasie plany sprzedażowe w jej oddziale zostały znacznie podniesione. Kobieta zaczęła szukać sposobu na polepszenie wyników. W tym celu przygotowała listę swoich klientów mających kredyt. Następnie zaprosiła ich do placówki na spotkanie. Podczas rozmowy zapytała każdego z nich o to, czy jest zadowolony z usług banku i czy potrzebuje dodatkowych środków finansowych. Po otrzymaniu twierdzącej odpowiedzi zaproponowała produkt uzupełniający:

– Jako uzupełnienie kredytu proponuję Panu kartę kredytową, która pozwoli na korzystanie z dodatkowych środków w dowolnej chwili.

Jeżeli chcesz dosprzedać produkt dodatkowy klientowi, który korzysta już z twoich usług, to:

  • zaproś go do firmy – unikaj proponowania produktów uzupełniających przez telefon, bo w takich warunkach może być ci trudno właściwie zareagować na obiekcje klienta,
  • badaj potrzeby pod kątem sprzedaży – nie proponuj klientowi produktu „w ciemno”, przed przystąpieniem do złożenia oferty zadaj kilka pytań, by przekonać się, czy na pewno on tego potrzebuje,
  • koniecznie powołaj się na produkt podstawowy, gdzie nowy będzie jego uzupełnieniem.

Ważne jest, by klient był zadowolony z bazowego produktu. W innym przypadku cross-sell nie przyniesie efektów, a twoja propozycja tylko go zirytuje.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.