Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT
- Czy AI może być traktowana jako autor?
- Czy można wykorzystywać teksty generowane przez ChatGPT w materiałach komercyjnych?
- Co naprawdę oznacza stwierdzenie: „masz prawo do treści” generowanych przez ChatGPT?

Czym właściwie jest ChatGPT?
Przypomnijmy, że ChatGPT to narzędzie przetwarzające dane wejściowe użytkownika (tzw. prompt) i generujące na ich podstawie odpowiedzi. W kontekście prawnym oznacza to, że o ile prompt może mieć postać utworów, to użytkownik nie otrzymuje finalnie „dzieła” stworzonego przez osobę fizyczną, ale tekst wygenerowany przez algorytm sztucznej inteligencji, uczony na miliardach danych tekstowych. Z perspektywy prawa autorskiego – to kluczowa różnica.
Czy AI może być autorem? Krótkie przypomnienie zasad prawa autorskiego
Zacznijmy od podstaw. Aby jakiś utwór mógł stać się przedmiotem prawa autorskiego, musi być stworzony przez człowieka. Nie przez małpę1, nie przez siły przyrody i – jeszcze – nie przez sztuczną inteligencję. W praktyce oznacza to, że:
- Nie ma twórcy, któremu przysługiwałyby prawa osobiste i majątkowe.
- Użytkownik może swobodnie wykorzystywać wygenerowane treści, nawet komercyjnie, o ile nie narusza to innych praw (np. znaków towarowych, tajemnic handlowych, dóbr osobistych czy prywatności osób trzecich).
Czy oznacza to, że ze wszystkich efektów pracy ChatGPT można korzystać dowolnie? Prawie, ale jak zawsze, to „prawie” robi różnicę.
Czy mogę wykorzystać tekst wygenerowany przez ChatGPT w swojej firmie?
Zgodnie z obowiązującymi Warunkami korzystania z ChatGPT w EU (Europe Terms of Use OpenAI, wersja obowiązująca od grudnia 2024 r.) użytkownik uzyskuje prawo do treści, które sam wygeneruje – tzn. może z nich korzystać, modyfikować je, publikować, sprzedawać, a także udzielać sublicencji. To znaczy:
- Możesz wykorzystać te treści komercyjnie.
- Możesz je opublikować.
- Możesz je zmieniać, adaptować, sprzedawać lub łączyć z innymi materiałami.
Dotyczy to także wykorzystania efektów aplikacji w kampaniach marketingowych, wystąpieniach publicznych, procedurach wewnętrznych, a nawet prezentacjach dla zarządu.
Ale... (bo zawsze jest przecież jakieś “ale” ☺) tu dochodzimy do istotnego zastrzeżenia. OpenAI nadal zastrzega sobie pewne prawa do treści wejściowych i wyjściowych, jeśli użytkownik korzysta z bezpłatnej wersji usługi oraz ostrzega przed wykorzystywaniem treści, które mogą być wrażliwe lub poufne – zarówno z perspektywy klienta, jak i organizacji.
Co naprawdę oznacza, że „masz prawo do treści” generowanych przez ChatGPT?
OpenAI (operator ChatGPT) w Regulaminie jasno zaznacza: „to the extent permitted by applicable law, you own the Output” (z ang.: „W zakresie dozwolonym przez obowiązujące prawo, jesteś właścicielem wygenerowanych treści”). Brzmi to znakomicie. Oczywiście, OpenAI zastrzega, że nie możesz rozgłaszać, że treści oparte na rezultatach pracy ChatGPT zostały wytworzone przez człowieka, jeśli tak nie było.
Co więcej, w Regulaminie znajdziemy również oświadczenie, że OpenAI przenosi na użytkownika wszystkie swoje prawa, tytuły prawne i udziały, jeśli takowe istnieją, do wygenerowanych treści. Nie trzeba być jednak ekspertem prawa, aby wiedzieć, że Open AI może przenosić tylko te prawa, które sam posiada2. Dlatego też postanowienie Regulaminu zostało na tyle zgrabnie stworzone, aby podkreślić, że OpenAI przenosi tylko swoje prawa i tylko pod tym warunkiem, że w ogóle istnieją. A przecież nie wszystkie wygenerowane treści mogą stanowić przedmiot praw albo mogą stanowić przedmiot praw innych podmiotów niż OpenAI, w szczególności innych użytkowników.
Oto kilka kluczowych punktów, które mogą mieć wpływ na twoje bezpieczeństwo prawne i zgodność z regulacjami:
a) Możliwość wykorzystania twoich danych przez OpenAI
Jeśli korzystasz z wersji bezpłatnej lub podstawowej wersji płatnej ChatGPT, wszystkie twoje prompty oraz wygenerowane odpowiedzi mogą być analizowane, a nawet używane do dalszego szkolenia modelu. W skrócie – to, co wprowadzasz do AI, nie pozostaje prywatne.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.