Jak prowadzić skuteczny small talk i dlaczego to się opłaca?

Udało ci się. Wykonałeś kawał dobrej roboty. Znalazłeś klienta, któremu twój produkt może pomóc. Wykonałeś mnóstwo telefonów. Nieraz usłyszałeś krótkie i szorstkie: „Tak, tak, proszę o wizytówkę na e-maila i się odezwiemy”. Mimo to nie zniechęciłeś się i zdobyłeś kontakt do osoby odpowiedzialnej za zakupy. Masz dobry produkt, wiesz, że klient go potrzebuje. Wierzysz, że mu pomoże. Czy zastanawiałeś się co ci pomogło dojść do tego punktu? Dlaczego nie zawsze się udaje?

AS_32_78.JPG

Z wielką przyjemnością piszę ten artykuł dla ciebie. Pragnę podzielić się wiedzą w zakresie tego, jak duże znaczenie ma dobra rozmowa; niekoniecznie biznesowa, ale budująca nowy poziom twojej relacji z klientem. Poza tym otrzymasz ode mnie zestaw ćwiczeń do wykonania w trakcie czytania oraz do natychmiastowego wprowadzenia w życie po skończonej lekturze.

Gotowy? Kartka, długopis i do dzieła!

Co po „dzień dobry”?

Przywitałeś się z klientem. Niezależnie od tego, czy jest to rozmowa telefoniczna, czy spotkanie w siedzibie twojego przyszłego kontrahenta, każdą wymianę zdań trzeba od czegoś zacząć. Trudno wyobrazić sobie sytuację, gdy po wymianie uprzejmości od razu przechodzisz do sedna i zadajesz pytania o potrzeby lub zasypujesz słuchacza korzyściami prezentowanego przez ciebie rozwiązania. Wstępna rozmowa „o pogodzie” rzeczywiście może zacząć się od odniesienia do tego, co masz za oknem. Miło zacząć od „Wie pani, tu w górach mamy piękną pogodę”. Sondujemy reakcje klienta, który – jeśli mamy szczęście – również nie może narzekać na brak słońca. Jeśli jednak na Pomorzu akurat pada deszcz, mamy kolejną szansę: „ Oj, szkoda. Z pewnością jednak przy pięknej pogodzie miło jest wyskoczyć po południu na plażę”. I tak dalej...

Niezależnie od reakcji drugiej osoby, możemy modelować – skakać po tematach lub krążyć wokół jednego z nich. Naszemu rozmówcy miło będzie z kimś luźno „pogadać”, a ty? Może dzięki takiemu podejściu odkryjesz nową jakość rozmów i zyskasz szansę na inne spojrzenie na swoją pracę. Jeśli będziesz szczery i rzeczywiście będzie ci zależało na miłym początku rozmowy, twój rozmówca to wyczuje i wejdzie z tobą w dialog. Dokąd was to zaprowadzi? Może tylko do krótkiej wymiany zdań, a może do sedna, bo twój klient szuka podobnego rozwiązania lub może polecić ci kogoś, kto teraz potrzebuje twojej usługi lub produktu.


Zadanie dla ciebie

Znasz swoich klientów lepiej niż ja. Dlatego zapisz na kartce pięciu z nich: ich imiona, rodzaj działalności oraz wynotuj wszystko, co o nich wiesz. Zobaczysz, że twoje notatki otworzą ci drogę do tematów, które warto z nimi poruszyć na początku kolejnej rozmowy.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze sprzedażą, sprawdź dokładnie, czym zajmuje się firma twojego klienta i poszukaj tematów, które będą neutralne – pogoda, samochody, podróże, książki i filmy. Wypisz słowa klucze, które twoim zdaniem będą pasować do danej kategorii i... zacznij rozmowę.


Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.