Odwieczna walka działów sprzedaży i marketingu – czas zakopać topór wojenny

  • Z czego mogą wynikać konflikty między działami sprzedaży i marketingu?
  • Jak radzić sobie z krytyką i sabotowaniem działań w firmie?
  • Do czego mogą prowadzić długotrwałe konflikty między sprzedażą i marketingiem?
  • Czym jest ZMOT (nie, nie chodzi tu o formację sił zbrojnych)?
AdobeStock_550214582_bcg.png

Będzie trochę prześmiewczo. W artykule pojawi się humor, który nie każdemu może się spodobać, więc dla pewności ostrzegam – czytasz na własne ryzyko.

Zdarza się, że marketing i sprzedaż działają zgodnie i skutecznie. Firma się rozwija, a marketerzy i sprzedawcy wspólnie świętują sukcesy. Częściej spotykam się z inną wizją tej współpracy. Jeśli też tak masz, koniecznie przeczytaj do końca.

Na początek wykonaj krótkie ćwiczenie:

Zastanów się, jak wygląda proces sprzedażowy w firmie. Jeśli zarządzasz sprzedażą, masz głębszy wgląd w lejki w organizacji. Jako handlowiec wróć do swojego procesu i rozpisz go na kawałki. Szczególnie zastanów się, co dzieje się na każdym etapie i z czego korzystasz w pracy z klientem. Zwróć uwagę m.in. na:

  • oferty,
  • e-maile,
  • materiały reklamowe,
  • programy komputerowe,
  • formę komunikacji.

Zapisz wnioski, bo wrócisz do nich w czasie pracy z artykułem.

Zanim rzucicie się sobie do gardeł, popatrzcie na klienta

Te słowa można skierować do marketera i handlowca. Zobaczcie, co się dzieje, aby klient kupił produkty lub usługi dostarczane przez waszą firmę.

Zanim klient doda coś do koszyka lub umówi się na rozmowę ze sprzedawcą, w jego świecie dzieje się bardzo dużo.

Wyobraź sobie taki proces i sprawdź, czy masz podobnie.

Mam problem i szukam pomocy

Klient chce coś naprawić, zmienić lub zyskać. Szuka rozwiązania. Najpierw myśli o tym, czy da sobie radę samodzielnie, ale potem zaczyna poszukiwania tam, gdzie mu wygodnie. Częstym wyborem będzie Internet.

I wtedy trafia na reklamy.

Wpisuje zapytania i dostaje wyniki w postaci banerów, linków, poradników itp. Te działania mają pokazać mu, jak co działa, czy to dla niego, dlaczego ma kupić teraz i co się stanie, jeśli nie kupi.

Między tym wszystkim pyta innych użytkowników o radę. Czyta opinie. Chce potwierdzić obietnice składane przez dostawcę, zanim wyda pieniądze.

I tutaj pojawia się ZMOT – zero moment of truth.

W dużym uproszczeniu ludzie kupują dziś wedle pewnego schematu:

  1. Widzą reklamę, szukają informacji, chcą coś zmienić, mają pewien problem.
  2. Następuje zerowy moment prawdy.
  3. Potem pierwszy moment prawdy.
  4. Drugi moment prawdy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.