Jak rozmawiać z szefem o nierealnych targetach i zbyt wysokich oczekiwaniach?

Rozmowy o planach do zrealizowania czy wygórowanych oczekiwaniach nie należą ani do łatwych, ani do przyjemnych. Są jednak nieodzowną częścią pracy w zespole handlowym. Jak wobec tego się na nie przygotować i czy jest sposób, aby zmniejszyć ich trudność? Poniżej kilka wskazówek, które możesz wdrożyć przed każdą z nieuniknionych rozmów z przełożonym.

AS_39_68.jpg

Twoje nastawienie i motywacja do takiej rozmowy są kluczowe dla jej powodzenia. Pozytywne nastawienie nie tylko przybliża cię do sukcesu, ale również ma przełożenie na sam przebieg rozmowy. Wiara w skuteczność takiego spotkania spowoduje, że programujesz swój umysł na jego powodzenie. Przed wymagającą rozmową z menedżerem można spisać sobie pozytywne afirmacje, które będziesz powtarzać na kilka dni przez samą rozmową oraz w jej trakcje.

Działam z zaangażowaniem i wiarą w to, że osiągnę sukces. Mam wszystko, czego potrzebuję, aby ta rozmowa zakończyła się pozytywnym rezultatem. Jestem odważny. Jestem gotów działać i stawić czoła moim obawom.

Takie bądź podobne afirmacje są sygnałem dla twojego mózgu, aby dodać ci pewności siebie i wyciszyć stresory. Takie nastawienie pokaże również twojemu przełożonemu, że przychodzisz w atmosferze poszukiwania rozwiązań, a nie walki.

Skoro masz już odpowiednie nastawienie, to pamiętaj o kilku ważnych kwestiach przed samą rozmową:

  1. Przygotuj się
    Sporządź listę sukcesów, osiągnięć, które do tej pory zanotowałeś na swoim koncie. Ważne, abyś wylistował swoje działania dokładnie i rzetelnie. Powinieneś znać swojego szefa na tyle dobrze, żeby wiedzieć, w jakiej formie lubi otrzymywać dane do przeanalizowania. Niektórzy biegle czytają tabele i jedynie zestawienie w Excelu jest w stanie zobrazować im twoje osiągnięcia. Do innego typu osobowości przemawia obraz – wtedy prezentacja w Powerpoincie będzie najlepszym rozwiązaniem. Zanim umówisz się i odbędziesz rozmowę z przełożonym, przemyśl tę kwestię. To kolejny element, który będzie ci pomagał. Takie zestawienie powinno obfitować nie tylko w suche realizacje poprzednich planów, ale również kwestie, które cię do nich zbliżyły: liczba przepracowanych godzin, przejechanych kilometrów, odbytych spotkań biznesowych oraz liczba zadowolonych klientów. Da to twojemu szefowi obraz twojego zaangażowania w pracę, wykonywania obowiązków na najwyższym poziomie. Pokaże to również twoją motywację w osiąganiu celów – że robisz wiele kreatywnych rzeczy, które pozwalają realizować plan. W tej jednak konkretnej sytuacji, z którą przybywasz, oczekiwania wobec ciebie są odrealnione od faktycznych możliwości.
  2. Zasięgnij opinii
    Jeśli masz w swoim portfolio stałych klientów, którzy swoimi zamówieniami przybliżają cię co miesiąc/kwartał do realizacji planów – porozmawiaj z nimi. Zasięgnij opinii z tej drugiej strony – czego by potrzebowali więcej lub jak możesz pracować z nimi inaczej, aby ich zamówienia były większe. Pokaże to tobie, jakie masz szanse i możliwości, a twojemu szefowi uzmysłowi, jakie jest pole do działania z twojej strony. Być może podczas takich rozmów klienci wskażą, że nowa funkcjonalność, nowe ustalenia, o których musisz porozmawiać z szefem korzystnie wpłynęłyby na realizację planów.
  3. Porozmawiaj ze swoimi kolegami
    Pamiętaj, że nie jesteś sam. Otwarcie się na opinie i wskazówki innych osób z twojego zespołu lub z innego teamu sprzedażowego nie tylko podbuduje ciebie w tej sytuacji, ale może również przysporzyć ci dodatkowych argumentów w rozmowie z przełożonym. Zyskując szerszy kontekst sytuacji, będziesz czuł się pewniej podczas rozmowy i pomoże ci to zrozumieć lepiej stanowisko menedżera.
  4. Badania rynku
    Przeanalizuj, jakie są trendy w twojej branży – z czego teraz firmy korzystają, czego potrzeba klientom. Zweryfikuj, czy twoja firma to realizuje, czy być może mógłbyś poprosić przełożonego o rozszerzenie funkcjonalności i wsparcie w realizacji planu od strony nowych rozwiązań systemowych. W tym obszarze mogą pojawić się również nowe umiejętności, które ty sam powinieneś posiąść. Mam na myśli szkolenia dotyczące nowych kompetencji, które by ciebie przybliżyły do realizacji planu. Opierając się na faktach, danych rynkowych (być może jesteś w stanie podeprzeć się konkretnym raportem, polecam jeden z dostępnych: Raport Future 2021/2022 – rynek pracy i zawody przyszłości1).
  5. Próba generalna
    Bądź dobrze przygotowany do tej rozmowy, która na pewno nie będzie łatwa. Szykując się na pewnego rodzaju negocjacje, a nawet na konfliktową sytuację z przełożonym, sugeruję, abyś przećwiczył w bezpiecznym, domowym środowisku przebieg takiej rozmowy. Wypowiadając na głos przed kimś bliskim swoje argumenty, jesteś w stanie samemu je lepiej usłyszeć i zweryfikować, czy są trafione oraz zapytać o opinię bliską osobę. Przeprowadzając próbę generalną, obniżasz również poziom stresu, który towarzyszy tej sytuacji. Jesteś dodatkowo w stanie się na te stresowe momenty lepiej przygotować – zaradzić im. Taka próba usystematyzuje również to, co chcesz powiedzieć i w jakiej kolejności podnosić przygotowane argumenty.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.