Prokliencki model obsługi B2B

  • Jak sprawić, aby w twojej firmie klient był ważniejszy od systemu?
  • Jakie rozwiązania wdrożyć na platformie sprzedażowej, budując prokliencki system obsługi klienta?
  • Które z procesów związanych z obsługą klienta warto automatyzować, a które lepiej obsługiwać ręcznie?
ECOM_11_19.jpg

Jednym z czynników kształtujących konkurencyjność platform sprzedażowych, nie tylko w segmencie B2C, ale w szczególności B2B, jest poziom obsługi klienta. Od jej jakości zależy bowiem, czy klient będzie zadowolony z zakupu i zdecyduje się na ponowną transakcję. Usatysfakcjonowanego nabywcę łatwiej również przekonać do kolejnych zakupów lub polecenia firmy innym osobom. Właśnie dlatego budowanie proklienckiego modelu obsługi jest tak ważną kwestią.

Obsługa zorientowana na potrzeby klienta to dziś jeden z podstawowych kierunków doskonalenia funkcjonowania platform sprzedażowych. Efektywny prokliencki model obsługi wymaga połączenia współpracy w ramach trzech działów przedsiębiorstwa:

  • sprzedaży, odpowiadającej za aktywizowanie klientów do zakupu,
  • marketingu, w zakresie kreowania produktów/usług, posiadających wartość dla klienta,
  • działu realizacji zamówień, w zakresie dostarczenia klientowi produktu/usługi w odpowiedni sposób, w odpowiednim terminie i cenie.

Najlepsze praktyki w zakresie obsługi klienta pokazuje tabela 1. Z kolei w tabeli 2 wskazano działania niewłaściwe z punktu widzenia proklienckiego modelu obsługi klienta.

Prokliencki model obsługi na przykładzie platformy sprzedażowej e-fca.com.pl

W celu przedstawienia dobrych praktyk w obszarze obsługi klienta, wykorzystany zostanie przykład platformy sprzedażowej e-fca.com.pl uruchomionej przez firmę FCA – jednego z największych integratorów technologicznych w zakresie systemów światłowodowych do budowy optycznych sieci teletransmisyjnych w Polsce.

Podstawową przesłanką przemawiającą za uruchomieniem platformy sprzedażowej B2B była częściowa automatyzacja procesu zakupowego. Logując się na platformę, klient miał mieć możliwość przeglądania produktów dostępnych w ofercie firmy, zapoznania się z ich kartami katalogowymi, dodania ich do koszyka i złożenia zamówienia. Ponieważ firma sprzedaje zaawansowane technologicznie produkty, których wybór wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania sieci światłowodowych, klient nie zawsze jest w stanie samodzielnie zamówić te produkty, które najlepiej będą odpowiadały jego potrzebom. Stąd też w procesie sprzedażowym i obsługi zamówień ważną rolę mieli pełnić również przedstawiciele handlowi. To do ich zadań należało fachowe doradztwo w zakresie zamawianych produktów i produktów komplementarnych, a także nadzór nad zamówieniem złożonym przez klienta. Platforma miała stanowić również dodatkowy kanał sprzedaży, w szczególności do mniejszych klientów, którzy część produktów mogli zamawiać samodzielnie, bez konieczności angażowania pracowników działu sprzedażowego. To z kolei usprawniało proces obsługi coraz większej liczby zamówień.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.