Doświadczenie bez wysiłku – jak zadbać o lojalność klientów?

  • Jakie czynniki wpływają na poziom lojalności klientów wobec firmy?
  • Czym jest wysiłek klienta, wykonywany w celu realizacji potrzeby?
  • Na czym polegają badania określające Customer Effort Score (CES) – wskaźnik wysiłku klienta?
  • W jaki sposób zarządzać doświadczeniem klienta przy wykorzystaniu Customer Journey Map?
SS_38_62.jpg

Kiedy w 2010 r. opublikowano wieloletnie wyniki badań firmy CEB Global, aż 80% organizacji zajmujących się obsługą klientów wykorzystywało wskaźnik poziomu ich satysfakcji (CSAT) jako główny miernik oceniający jakość doświadczenia klienta1.

Rezultaty przedstawione w artykule Stop Trying to Delight Your Customers potwierdziły jednak, że istnieje element, który ma aż dwukrotnie większy wpływ na lojalność klientów niż satysfakcja i cena. „Przestań starać się zachwycić swoich klientów” – czy tak sformułowane zalecenie nie wydaje się mrzonką, gdy aż 89% firm w swojej strategii zdobywania lojalności klientów skupia się na działaniach wykraczających poza ich oczekiwania2 – , czyli właśnie na wywołaniu zachwytu? Matthew Dixon, Nicholas Toman Karen Freeman mieli jednak argumenty nie do obalenia – wyniki badań przeprowadzonych na grupie 125 tys. klientów, 5 tys. punktów obsługi klienta i 100 firmach. Miały one na celu odpowiedzieć na trzy fundamentalne pytania:

  1. W jakim stopniu relacje wypracowywane przez obsługę klienta wpływają na jego przyszłą lojalność wobec firmy?
  2. Co może zrobić obsługa klienta, żeby wypracować jego lojalność?
  3. W jaki sposób obsługa klienta może zwiększyć poziom jego lojalności przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych?3

Zachwyt czy realizacja obietnic?

Utrzymywanie nienagannych standardów obsługi i sprzedaży oraz systematyczne wprowadzanie do oferty nowości produktowych stanowiły dotychczas centralny punkt zainteresowania wielu firm. Za podstawowe narzędzia weryfikujące efekty ich starań uznaje się badania tajemniczego klienta, jak i badania satysfakcji klientów (CSS), których wyniki służą do przeprowadzenia rozległych działań rozwojowych. Żadne z nich nie weryfikuje jednak czynnika, który w walce o lojalność klientów uznawany jest za kluczowy – wysiłku, jaki musi wykonać klient, żeby zrealizować swoją potrzebę. Co kryje się pod tym pojęciem? Jak wynika z szacunków CEB, fizyczny trud rozumiany jako liczba kroków i działań, jakie wykonuje klient w czasie kontaktu z firmą, stanowi jedynie 34,6% całkowitego wysiłku. Pozostałe 65,4% odnosi się do osobistych odczuć i tego, jak ocenia on poniesione koszty, także emocjonalne. Te z kolei – jak się okazuje – mogą być interpretowane na wiele różnych sposobów – w większości przypadków na niekorzyść przedsiębiorstw.

LOJALNOŚĆ KLIENTA wobec firmy postrzegana jest jako wypadkowa trzech czynników:

1. Dokonanie ponownego zakupu.

2. Zwiększenie wydatków.

3. Pozytywne rekomendacje słowne.

Co decyduje o braku lojalności klienta?

Relacje nawiązywane w ramach obsługi klienta cztery razy częściej doprowadzają do nielojalności niż lojalności wobec firmy. Cztery na pięć przyczyn takiego stanu rzeczy jest związanych ze zbyt dużym (w ocenie klientów) wysiłkiem, jaki muszą oni ponieść, by zrealizować swą potrzebę. Najczęściej wskazują na konieczność skontaktowania się z przedstawicielami firmy więcej niż raz, aby załatwić sprawę czy rozwiązać problem. Inne powody to m.in. konieczność powtarzania informacji czy przełączanie rozmowy od konsultanta do konsultanta w celu znalezienia osoby o kompetencjach właściwych do zrealizowania potrzeby klienta. Wydawać by się mogło, że trudności w nawiązaniu kontaktu z firmą to problem powszechny, a więc taki, do którego spore grono klientów zdążyło się już przyzwyczaić. Nic bardziej mylnego. Aż 96% klientów, którzy doświadczyli zbyt dużego w ich mniemaniu wysiłku w kontakcie z firmą, nie ponowi zakupu; 81% z nich będzie skłonnych do wypowiadania negatywnych opinii na temat firmy (rysunek 1).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.