"Hej kochana, skąd ten sweterek?", czyli o oznaczaniu współpracy reklamowej przez influencerów

  • Na czym polegają zmiany w oznaczaniu współpracy reklamowej przez influencerów w mediach społecznościowych?
  • Które z nich budzą wątpliwości interpretacyjne?
  • Co powinno znaleźć się w umowie z influencerem, który ma reklamować produkt?
ECOM_26_3.jpg

Od grudnia 2021 r. podmioty działające w mediach społecznościowych śledziły prace nad nowymi wytycznymi dla influencerów. Trwały one – jak zazwyczaj w przypadku tworzenia tego typu dokumentów – długo, ale finalnie, od 26 września 2022 r. rzeczywistość w mediach społecznościowych uległa diametralnej zmianie. Na skutek wydanych przez Tomasza Chróstnego – Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK”) – wytycznych dotyczących oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych – „Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych” („Rekomendacje”), świat influencerów (oraz podmiotów zlecających im prowadzenie działań reklamowych na ich kanałach) został (a przynajmniej taki był zamiar) uporządkowany.

W ramach niniejszej publikacji podpowiemy, w jaki sposób influencerzy powinni oznaczać współpracę, aby było to zgodne z wytycznymi Prezesa UOKiK, a jednocześnie nie traciło swojego celu – maksymalizacji liczby odbiorców i nabywców reklamowanych produktów lub usług.

Wytyczne są jasne, ale niejednoznaczne

Zaproponowane przez UOKiK Rekomendacje zawierają ponad 30 stron wytycznych dotyczących oznaczania treści reklamowych przez inflencerów. Opracowanie ma wiele praktycznych przykładów i graficznych propozycji, udostępnionych w przystępnej dla czytelnika formie. Wywołały one jednak internetową burzę. Nic dziwnego – pomimo obszerności dokumentu, po publikacji Rekomendacji pojawiło się więcej pytań niż odpowiedzi.

Od momentu udostepnienia Rekomendacji UOKiK, zarówno na swojej stronie internetowej, jak i prowadzonym na Instagramie profilu, regularnie zamieszcza doprecyzowujące artykuły i materiały mające przybliżyć czytelnikom temat prawidłowego oznaczania treści reklamowych, jak również rozwiać wszelkie wątpliwości wynikające z tego tytułu.

Nowe oznaczanie na ekranie

Przygotowane Rekomendacje zawierają precyzyjne określenie tego, jak ma dokładnie wyglądać informowanie o reklamach, proponując przy tym dwupoziomowe oznaczanie. W praktyce oznacza to, że influencer powinien wykorzystać funkcjonalność danej platformy social media do oznaczenia treści komercyjnych, a także w samym materiale zawrzeć oznaczenie o tym, że jest to materiał reklamowy. Oznaczenia materiałów reklamowych, które publikuje influencer na swoich kanałach w mediach społecznościowych, mają być zatem czytelne, jednoznaczne oraz zrozumiałe dla każdego odbiorcy. Dodatkowo Rekomendacje zawierają przykłady określeń reklamowych, które są niezalecane i należy się ich wystrzegać, jak np. dotychczas chętnie stosowane oznaczenie reklam jako #ad czy #promo. W ocenie UOKiK takie oznaczenie treści reklamowej jest nieprawidłowe i wprowadza obserwatorów w błąd.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.