CTA. Jak zachęcić klienta do działania?

  • Co to jest i do czego służy CTA?
  • W jaki sposób nie należy komunikować się z klientem?
  • Jak tworzyć skuteczne wezwania do działania?
ECOM_16_27.jpg

Zwiększenie widoczności strony, promowanie marki czy poprawa konwersji to cele, które stawia sobie każda marka, chcąca wyróżnić się na tle konkurencji i finalnie zwiększyć sprzedaż. Zachęcenie klienta do wykonania jakiejś akcji stosuje się m.in. poprzez korzystanie z tzw. wezwania do działania, czyli CTA – ang. Call To Action. W content marketingu określa się to rodzajem zwrotu, który umieszcza się w tekście, aby uzyskać zamierzone cele. CTA musi być krótkie, chwytliwe i zainteresować odbiorców. Jak ich przyciągnąć poprzez skuteczne komunikaty?

Mam cel, chcę go spełnić

Uniwersalność oraz wysoka skuteczność CTA są czynnikami powodującymi duże zainteresowanie stosowania tego narzędzia w działaniach komunikacyjnych. Mając określone założenia, można wykorzystać ten sposób w różnym rodzaju treści, formach i kanałach. Dzięki Call To Action zachęcimy klienta np. do:

  • zapisania się do newslettera,
  • rejestracji w wybranym miejscu,
  • przeczytania całego artykułu,
  • zostawienia opinii i podzielenia się komentarzem,
  • zaobserwowania określonego profilu,
  • skorzystania ze zniżki,
  • zakupu promowanego produktu w sklepie internetowym,
  • wypełnienia formularza ofertowego lub kontaktowego.

Określając cel, jesteśmy w stanie wyznaczyć to, co chcemy uzyskać od grupy docelowej i sformułować komunikat w sposób pozwalający do nich skutecznie dotrzeć. Im przyjemniejszy w swojej formie i przekazie, tym większa szansa na jego efektywność. Ponadto warto podkreślić, że powinien być bezpośredni i zawierać pewnego rodzaju obietnicę.

Masz kilka sekund na uwagę, nie zmarnuj ich

Ilość materiałów oraz reklam, która przytłacza nas w internecie, sprawiają, że statystyczny odbiorca spędza zaledwie kilka sekund na stronie lub przegląda ją bez większego zainteresowania. To oznacza, że nasz przekaz musi być niezwykle ciekawy, aby klient pozostał z nami na dłużej, a finalnie skorzystał z oferty lub zapisał się do newslettera. Nie bez powodu mówi się, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz, dlatego należy się odpowiednio przygotować, aby było dobre. CTA w tym kontekście traktuje się jako pewnego rodzaju drogowskaz, który prowadzi odbiorcę do konkretnego punktu i podpowiada, co powinien zrobić, aby otrzymał to, czego oczekuje, a dodatkowo spełnił nasz wcześniej wyznaczony cel.

Kto jest odbiorcą, do kogo kieruję komunikat?

Nie bez znaczenia jest też dopasowanie samego komunikatu do czytelnika odwiedzającego stronę internetową lub zapoznającego się z prezentowanymi przez nas komunikatami. Grupy odbiorców i persony, dla których dedykowane są nasze produkty lub usługi, decydują o tym co i jak pisać. Mówiąc do młodych ludzi, można pozwolić sobie na luźną komunikację, nieformalny ton wypowiedzi i potoczne zwroty, natomiast w przypadku nieco starszych odbiorców, tego typu rozwiązania mogą się po prostu nie sprawdzić.

Analogiczne różnice wystąpią w przypadku B2C i B2B. Komunikaty kierowane bezpośrednio do klienta charakteryzują się z reguły znacznie większym nacechowaniem emocjonalnym niż te dedykowane firmom, gdzie kluczową rolę w podjęciu decyzji odgrywają fakty i liczby. Warto sprawdzić w Google Analytics kto najczęściej odwiedza naszą stronę, poznać jego płeć, wiek oraz miejsce zamieszkania, a także zastanowić się komu dedykujemy swoje produkty i usługi. Należy też znaleźć odpowiedzi na pytania: Kim jest nasz klient? Co lubi? Z jakimi problemami się zmaga? Jakie są jego potrzeby? Czego się obawia? Zebranie takich informacji stanowi nieocenioną wartość przy tworzeniu skutecznych i dobrze dopasowanych komunikatów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.