When the client does not like the price

If the products actual value was the deciding factor in making a purchase, all products on Amazon would have the same price – the lowest one. Naturally, it is not the case, but still we fear a “This is too expensive” answer from the client. How to maneuver in a situation like this?

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

SELL_01_40.jpg

Many salesmen tend to think that giving a client a sizable discount does not hurt the company, but works quite the opposite and that it will convince the client to make a purchase. The outlook from quantitative data is not that optimistic. Let’s assume your mark-up oscillates around 30% - if you offer a client a 5 % discount, you will need to increase your sales by 20% to cover it. If you give the client a 10%, the necessary sales increase amounts to 50%. 100% with a 15% discount. Bottom line – discounts are simply not worth it.

There are no free rides

If the client is not happy with the price and expects a discount, you should explain that a lower price is possible, but for a product with lower volume, shorter expiration date and so on. In other words – you need to calculate how much of the inferior product will correspond to your superior product that you offer at the higher price.

Example 1: You want to sell 10 boxes of your product for a $1000. If the client offers you $900 – it suggests that for that price, you can sell him 9 boxes.

This method might seem a little naive, but it is worth remembering that some clients are so focused on the final price of the transaction that they will be willing to agree to a lower quantity of the product, as long as it is the price they want.

In a different scenario, you can ask the customer what price they think is fair. Firstly, it can turn out that, rather than a big discount, they propose brackets for the price that gives you some wiggle room to manipulate it. Even if that’s the case, you should not just go ahead with offering a discount right off. Make it known that a discount needs to be consulted with the director, who later needs to consult it with top management. It is good for the client to see you try to score them the discount, as they will get a feeling of accomplishment – getting it was not easy. If you cave too fast, they will regret not offering an even lower price and ultimately even back out of the deal.

When you already have the price accepted by your client, adjust the product accordingly. The car you are offering can be stripped down of a few extras, the furniture can be made with low-cost materials, the workshop can be shorter and not as comprehensive, etc. Obviously, the customer can note that they expect the same quality for a lower price and if they do, you need to make them realize that the offer needs to fit the price – one for a price-motivated client will differ from the one for a quality-oriented customer.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.