Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności i kryzysu

  • Czy do emocji można podejść... bez emocji?
  • Jak wspierać i motywować zespół do działania mimo trudnych warunków i towarzyszących im emocji?
  • Na czym polega technika dziennika emocji i metoda siedmiu kroków radzenia sobie z emocjami?
SS_51_32.jpg

Jako lider w czasach niepewności i kryzysu stoisz przed ważnym zadaniem. Doświadczasz wielu trudnych emocji, zarówno własnych, jak i pracowników. Jak więc nimi zarządzać, aby wspierać i motywować do działania oraz kierować je w dobrą stronę, a nie tłumić to, co się dzieje wewnątrz każdego z nas?

Na samym początku należy wyjaśnić, czym są emocje i skąd się biorą. Usystematyzowanie tej wiedzy spowoduje wzrost samoświadomości u ciebie jako szefa, a także znacząco pomoże w motywowaniu i wspieraniu niektórych zachowań twoich współpracowników. Wzrost świadomości odczuwanych emocji, zarówno własnych, jak i członków zespołu, pozytywnie wpływa na integrację oraz sprzyja budowaniu relacji.

Zacznijmy od kilku stwierdzeń:

  1. Nie ma złych i dobrych emocji. Każda odczuwana przez nas emocja jest dobra i ważna i niesie za sobą informację.
  2. Emocje są subiektywnymi interpretacjami bodźców, czyli otoczenia, danej sytuacji czy relacji. Wpływ na nie wywierają nasze doświadczenia i przeżycia.
  3. Nie wolno tłumić w sobie uczuć. Należy je akceptować, by świadomie nimi zarządzać i kierunkować je w sprzyjającą dla nas stronę.
  4. Uważnie obserwuj siebie, własne emocje, a potem także emocje współpracowników. Zacznij zadawać pytania: „Co czuję/czujesz?” „Jak się czuję/czujesz?”. Postaraj się nazwać to konkretne uczucie, np. strach, radość, frustracja czy podekscytowanie.
  5. Znajdź sposób na doświadczanie emocji, a nie ich bezrefleksyjne okazywanie.

Stawka jest wysoka, gdyż osoby dobrze radzące sobie z emocjami mają lepszą pamięć, są bardziej kreatywne i nastawione na osiągnięcie celu. Według Daniela Golemana inteligencja emocjonalna to aż 80% sukcesu życiowego, zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Jak wobec tego zadbać o emocje własne i pracowników?

Emocje to proces

Problemem nie jest fakt, że emocje się pojawiają, ale to, co się w nas dzieje w następstwie ich wystąpienia. Emocje to proces, który możemy rozbić na pewne etapy: pojawia się zdarzenie, które poddajemy weryfikacji: ważne/nieważne. Gdy nasz umysł zakwalifikuje je do pierwszej kategorii, wówczas następuje interpretacja: czy to jest dla mnie dobre, czy złe, a następnie przychodzi reakcja emocjonalna. Na każdym z tych etapów możemy kontrolować nasze uczucia. W obliczu kryzysu i niepewności emocjonalność jeszcze częściej bierze górę. Teraz szczególnie należy pochylić się nad bodźcem, powodem i zapalnikiem wywołującym dane odczucie. Jak możemy zmodyfikować tę sytuację, aby nie wywoływała skrajnych emocji i aby zmienić jej wpływ na nas?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.