"Szefie, jest taka sprawa..." Jak rozmawiać z szefem o podwyżce/awansie?

Jakakolwiek interakcja między szefem a pracownikiem daje szansę na wzajemne zrozumienie tylko wtedy, gdy przełożony jest właściwą osobą na właściwym stanowisku (zaskakujący jest fakt, że jest to rzadkością), a i podwładny prezentuje profesjonalne podejście. Co to oznacza w praktyce?

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_26_68.png

W swojej karierze szefa sprzedaży wielokrotnie miałem i prawdopodobnie będę miał okazję uczestniczyć w rozmowach/negocjacjach dotyczących podniesienia wynagrodzenia lub awansu w hierarchii firmy. Dochodzi wtedy do spotkania dwóch stron i tak też zamierzam przedstawić ich interesy, punkty widzenia, podejście do zagadnienia, obawy i nadzieje.

Kto w firmie podejmuje wiążące decyzje?

Zacznijmy od szefa. Prezes firmy, będący jednocześnie dyrektorem sprzedaży, ma inną pozycję wyjściową niż osoba pełniąca funkcję szefa sprzedaży. Prezes jest najwyższą instancją i z reguły podejmuje od razu ostateczne decyzje, natomiast szef sprzedaży w niektórych przypadkach może mieć ograniczoną decyzyjność. Może, ale nie musi mieć to wpływu na ewentualne decyzje dotyczące awansu podwładnych, czy też zmiany poziomu wynagrodzenia.

W przypadku, gdy jesteś wynagradzany tylko prowizyjnie, bez stałej podstawy, teoretycznie nie ma podstaw do rozmowy o podwyżce wynagrodzenia, rozliczenie następuje według zasady „ile zrobisz, tyle zarobisz”. W takiej sytuacji możemy rozmawiać o „podwyżce”, choć nie dotyczy ona samej wysokości wynagrodzenia.

Przykład:

Szef proponuje dostęp do samochodu służbowego oraz innych narzędzi wspierających działalność operacyjną handlowca.

W przypadku handlowca zatrudnionego na etacie w firmie na stałym wynagrodzeniu plus premii uznaniowej, samochód traktowany jest jako takie samo narzędzie jak choćby długopis – ma być i już.

W przypadku handlowca prowadzącego własną działalność gospodarczą, którego wynagrodzenie zależne jest od prowizji, otrzymanie do dyspozycji samochodu firmowego znacznie obniża koszty działalności, co jednocześnie przekłada się na wzrost dochodu, a więc można traktować to jako podwyżkę.

Widzimy zatem, że sytuacja wyjściowa może być różna, zależy w wielu przypadkach od sposobu wynagradzania handlowca.

Przede wszystkim właściwa komunikacja

Komunikacja na linii przełożony–podwładny osiąga odpowiedni poziom, gdy obie strony starają się postawić w sytuacji swojego rozmówcy i słuchając, zastanawiają się, jak mogą mu pomóc. Każdy rodzic powinien o tej zasadzie wiedzieć, każdy małżonek ją rozumieć, a każdy menedżer stosować.

Każdy rozsądny szef zdaje sobie sprawę z tego, że system rozliczania i wynagradzania handlowców to nie taka prosta sprawa i w zależności od np. sytuacji gospodarczej, konkurencyjnej, finansowej firmy powinien być nie tylko elastyczny, ale w odczuciu podwładnych przede wszystkim UCZCIWY.

Kiedy zatem podwładny zgłasza się do swojego przełożonego z prośbą o awans czy podniesienie wynagrodzenia, profesjonalny szef sprzedaży oczekuje przedstawienia argumentów przemawiających za proponowaną zmianą. Aby argumenty były właściwie sformułowane, należy postawić przełożonego w roli klienta.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.