Sukces w negocjacjach? Bez BATNA ani rusz

Kiedy przygotowujemy się do negocjacji i wydaje nam się, że jesteśmy w wyjściowo gorszej sytuacji niż nasz partner, często zastanawiamy się nad dolną granicą naszych ustępstw. To jednak niewłaściwe podejście – jego efektem może być niekorzystny dla nas wynik rozmów. Zamiast analizowania naszych granic negocjacyjnych, warto najpierw zastanowić się nad konsekwencjami niezawarcia porozumienia. Poszukiwanie możliwych rozwiązań alternatywnych dla braku porozumienia i wybór najlepszego z nich jako punktu odniesienia do efektu negocjacji, to ważny czynnik ich sukcesu. Takie postępowanie nazywa się opracowywaniem BATNA, czyli najlepszego rozwiązania alternatywnego dla negocjowanego porozumienia.

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_28_45.jpg

Koncepcja BATNA (od angielskiego: Best Alternative to Negotiated Agreement) po raz pierwszy pojawiła się w literaturze branżowej w 1981 r., w książce „Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się” Rogera Fishera i Williama Ury’ego. Podejście „wygrany-wygrany” opisane przez autorów do dzisiaj inspiruje osoby poszukujące długofalowych korzyści z negocjacji. BATNA stanowi w tej idei fundament przygotowania się na wystąpienie sytuacji trudnych lub całkowitego braku porozumienia w negocjacjach.

Moja BATNA krok po kroku

Od czego zależy sukces w negocjacjach? Jak przygotować się do skutecznych negocjacji? W życiu handlowca czy negocjatora te pytania pojawiają się codziennie. Największą trudność przynoszą nam jednak negocjacje z partnerami, którzy, przynajmniej w naszym odczuciu, mają nad nami dominującą pozycję. Wtedy pojawia się w nas obawa, że na wynik rozmów wpłynie niewspółmiernie duża siła naszego partnera. Jeżeli na przykład negocjujemy kontrakt handlowy z wielką firmą dyktującą poziom cen na rynku, skupiamy się prawie wyłącznie na tym, aby w efekcie uzyskać jak najlepszą dla nas cenę transakcji. Nasze podejście będzie skuteczniejsze, gdy zdamy sobie sprawę, jakie będą dla nas konsekwencje nawet całkowitego braku porozumienia. Trzeba wiedzieć nie tylko, kiedy powinniśmy powiedzieć „nie”, ale także mieć plan B na negatywny wynik negocjacji. W przeciwnym wypadku możemy zbyt mocno zaangażować się w osiągnięcie porozumienia i w efekcie zbyt optymistycznie ocenić propozycję negocjacyjną naszego partnera. Naszą siłę w negocjacjach może zbudować pełna świadomość rozwiązań alternatywnych, jakie mamy w sytuacji braku zgody oraz wybór najlepszego z nich jako realnego scenariusza dla nieudanych negocjacji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.