Skuteczna migracja - jak przygotować się do wdrożenia nowego systemu e-commerce

  • Kiedy rozważyć migrację sklepu do nowej platformy?
  • Jakie elementy przemyśleć przed migracją?
  • Jak możliwie bezboleśnie przejść przez zmianę systemu e-commerce?
ECOM_21_70.jpg

Dla właścicieli sklepów internetowych migracja do nowej platformy kojarzy się ze stresem i problemami. Jednak ta zmiana to tak naprawdę dla wielu biznesów synonim rozwoju. Szukanie nowych rozwiązań optymalizujących sklep czy zwiększających konwersję to konieczność i nieunikniony element skalowania biznesu. Przejście na nowy system e-commerce wymuszają zmiany zachowań konsumenckich, rynku i technologii. Jak przejść przez tę zmianę bezboleśnie?

Czym jest migracja do nowego systemu?

Wdrożenie nowej platformy e-commerce to bez wątpienia skomplikowany i czasochłonny proces, podczas którego kluczowy jest wybór najlepszego systemu do obsługi procesów sprzedażowych w naszej organizacji. Proces ten wymaga wybrania platformy, ale też w większości przypadków wiąże się z koniecznością przeprowadzenia audytu wydajności, audytu SEO, redesignu warstwy wizualnej sklepu lub dostosowania szaty graficznej do aktualnych trendów UX/UI oraz testami już po starcie nowego rozwiązania.

W wielu przypadkach można zaobserwować migrację sklepów z platform typu SaaS do systemów open-source. Dzieje się tak dlatego, że systemy SaaS wraz z rozwojem biznesu często stają się po prostu niewystarczające. Marki prześcigają się aktualnie w dostarczaniu personalizowanych rozwiązań swoim klientom i wymagają możliwości modyfikacji platformy do swoich potrzeb i celów biznesowych. Platformy e-commerce typu SaaS nie dają możliwości rozbudowy i customizacji, stąd kierunek migracji z platformy typu SaaS do open-source.

Migracja może też zachodzić w obrębie jednego systemu – do jego nowszej wersji (np. z Magento 1 do Magento 2). Warto pamiętać, że nie zawsze konieczna jest migracja do systemu większego. Są sytuacje, gdy po dogłębnej analizie potrzeb okazuje się to niekonieczne.

Kiedy rozważyć migrację sklepu do nowej platformy?

Podstawowym powodem dla którego należy zmienić platformę e-commerce jest sytuacja, gdy aktualne narzędzie blokuje w jakiś sposób rozwój naszego biznesu.

Jakie jeszcze elementy wskazują, że migracja będzie konieczna?

  • Bezpieczeństwo – bezpieczeństwo to podstawa, jeśli chodzi o sklep internetowy, ponieważ codziennie przez system e-commerce przepuszczane są dane klientów. Migracja z powodów bezpieczeństwa powinna być priorytetem, szczególnie jeśli na starcie biznesu sklep był wdrażany samodzielnie, przy wykorzystaniu tanich rozwiązań.
  • Optymalizacja wydajności – dzisiejsi konsumenci nie lubią czekać, chcą kupować tu i teraz, wydajność sklepu i szybkie ładowanie się strony to podstawa wygodnych i komfortowych zakupów. Migracja może okazać się koniecznością, by optymalizować szybkość sklepu – szczególnie, jeśli system nie był długo aktualizowany albo platforma z której korzystamy nie wspiera nowoczesnych technologii, takich jak headless czy PWA, które mają znaczący wpływ na poprawę wydajności serwisu.
  • Nowoczesne możliwości – e-commerce to branża bardzo konkurencyjna, a gdy obecna platforma nie jest w stanie dostosować się do najnowszych dobrych praktyk (np. social selling, programy lojalnościowe, marketing automation) – to znak, że pora na zmiany.
  • Brak wsparcia technicznego – korzystając z przestarzałej platformy e-commerce, w pewnym momencie możemy się spotkać z brakiem profesjonalnych usług supportu danego rozwiązania.
  • Skalowalność – e-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów na rynku, w którym przedsiębiorcy walczą o większą sprzedaż. Jeśli aktualna platforma blokuje nas przed rozwojem i rozbudową sklepu, to znak, że należy ją zmienić, żeby skalować biznes.
  • Brak odpowiednich i rozbudowanych narzędzi do zarządzania e-commercem, czyli potocznie mówiąc skromny i nieintuicyjny panel administracyjny. Za pomocą odpowiednich narzędzi w systemie można również złożyć zamówienie dla klienta, stworzyć szeroką gamę promocji, zarządzać dodawaniem sklepów dla kolejnych rynków czy przygotować landing page na specjalną okazję promocyjną.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.