Zarządzanie klientem potencjalnym i już pozyskanym z perspektywy szefa sprzedaży

  • Po co szef sprzedaży powinien zarządzać zarówno klientem potencjalnym, jak i już pozyskanym?
  • Dlaczego za efekty działań związanych z zarządzaniem klientami nie powinien być odpowiedzialny handlowiec?
  • Jak przygotować i co powinien zawierać Plan obsługi kluczowego klienta?
SS_48_73.jpg

Celem zarządzania klientami jest osiągnięcie mierzalnych korzyści, np. skrócenie cyklu sprzedażowego, szersze poznanie wyzwań stojących przed klientem, wskaźnika jego lojalności czy podniesienie wartości średniej transakcji. Chcemy, by klient stał się dla nas ważnym i bezpiecznym źródłem przychodów, a przestał być postrzegany jako obiekt jednorazowej transakcji.

Aby stał się elementem strategicznej współpracy, musimy zmienić nasze podejście, koncentrując się na wsparciu jego działań – pomagamy mu prowadzić jego biznes. Oznacza to, że nie skupiamy się tylko na naszym lejku sprzedaży, ale też analizujemy i wspieramy jego działania w jego lejku sprzedażowym i realizacji przychodów z pozyskanych klientów.

Na poziomie klienta czekają nas takie same zadania jak w przypadku pojedynczej szansy sprzedażowej, z tą jednak różnicą, że dotyczą one całej organizacji klienta. Dlatego musimy poznać hierarchię celów i grupy interesów na wszystkich szczeblach w organizacji klienta, co jest dużym wyzwaniem.

Cele i działania

W procesie zarządzania klientami posługujemy się takimi samymi działaniami jak w przypadku zarządzania szansami sprzedażowymi. Są to: poznanie obszaru działalności klienta, jego potrzeb i wyzwań, tworzenie wartości i jej prezentowanie, a następnie budowanie relacji oraz jej umacnianie. Ogólnym celem procesu zarządzania klientami jest na ogół wzrost przychodów.

Oczywiście możemy mieć też bardziej szczegółowe cele, jak:

  • podniesienie zyskowności poprzez redukcję kosztów obsługi,
  • zwiększenie udziału w rynku własnym lub u klienta,
  • podniesienie wskaźnika utrzymania klienta.
 
Planując działania na poziomie klienta, musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć, jakie podejście w danym przypadku będzie najlepsze i jakie konkretne działania podejmiemy. Oznacza to konieczność opracowania uporządkowanego schematu działań w celu osiągnięcia efektu skali w długofalowej perspektywie. Budowa relacji z klientem to gra długoterminowa, wymagająca skupienia i unikania błędów.
 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.