Procesy sprzedaży a dane osobowe

Z punktu widzenia ochrony danych osobowych procesy związane ze sprzedażą można podzielić na trzy główne etapy. Należą do nich: działania przedsprzedażowe, takie jak pozyskiwanie danych potencjalnych klientów, mailingi czy akcje marketingowe mające na celu skłonienie klienta do zakupu, sam fakt sprzedaży, czyli najczęściej podpisanie umowy bądź zakup produktu lub usługi, oraz czynności posprzedażowe, takie jak zapewnienie obsługi gwarancyjnej, wystawienie faktury lub zaproponowanie kolejnych produktów i usług. Na każdym z tych etapów pracownik ma odrębne obowiązki w kwestii podstawy prawnej oraz informowania. Wspólny dla wszystkich etapów jest natomiast obowiązek zabezpieczenia zbiorów.

Dość częstym problemem, z jakim spotykają się administratorzy danych, jest określenie, jakimi zbiorami danych dysponują. Najbardziej logicznym kryterium jest tutaj kryterium celu, w jakim dane są przetwarzane. W dziale sprzedaży najczęściej występującymi zbiorami będą zatem zbiory marketingowe, zbiory newsletterów, zbiory klientów czy też zbiory kontaktowe.

Podstawa prawna

Spełnienie warunków legalności przetwarzania stanowi jeden z ważniejszych obowiązków administratora danych. Aby móc dysponować informacjami na temat osób fizycznych, należy, w wypadku danych zwykłych, legitymować się jedną z pięciu przesłanek uchylających ustawowy zakaz przetwarzania danych osobowych. Na etapie zbierania danych najczęstszą formą legalizacji będzie zgoda osoby, której dane dotyczą, czyli przesłanka wynikająca z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku mailingu przepisy wymagają uzyskania dwóch zgód. Pierwsza z nich to zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych, druga zaś – wynikająca z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – jest zgodą na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Zgodnie z oficjalną wykładnią Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) zgoda na cele marketingowe nie jest bowiem tożsama ze zgodą na otrzymywanie informacji handlowych e-mailem. Zgoda musi zawierać informacje o administratorze danych oraz precyzyjnie określać cel, w jakim dane są gromadzone. Forma takiej zgody jest dowolna, jednakże zalecana jest forma pisemna bądź elektroniczna (dla ewentualnych celów dowodowych).

Jeśli w wyniku działań marketingowych klient dokona zakupu produktu lub usługi, z prawnego punktu widzenia dochodzi do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Nie ma tutaj znaczenia, czy umowa taka ma formę pisemną, czy jedynie opiera się na płatności i przekazaniu dowodu zakupu. W sytuacji tej zmienia się podstawa prawna przetwarzanych danych osobowych, a także cel, w jakim dane są przetwarzane. W momencie realizacji transakcji podstawą legalności staje się art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie danych osobowych, czyli dane są niezbędne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie tej osoby. Druga część tego przepisu wskazuje, że dane mogą być przetwarzane również przed sporządzeniem finalnej umowy, na przykład w celu przekazania danych ubezpieczycielowi czy też rezerwacji miejsca w hotelu przy zakupie wycieczki.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.