Telepraca

Rosnące tempo pracy, szybki przepływ informacji, mobilność – to wymagania, którym obecnie musi sprostać pracownik. Na znaczeniu traci liczba godzin spędzonych w biurze, liczą się natomiast efekty i wyniki wykonywanej pracy. Z tego względu coraz większą popularnością cieszy się zatrudnianie w formie telepracy. Telepracownik wykonuje swoje obowiązki zawodowe poza siedzibą firmy – najczęściej w domu – niemniej realizuje wszystkie zadania tak, jakby pracował w siedzibie firmy, mając do dyspozycji telefon i komputer z dostępem do Internetu.

Warunki i zasady wykonywania telepracy określają przepisy Kodeksu pracy. Zgodnie z nimi, telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, i przekazywaniu pracodawcy wyników tej pracy za pośrednictwem tych środków (np. poczty elektronicznej). Zatem telepraca jest korzystna w dziedzinach, w których z uwagi na charakter pracy nie jest konieczne, aby zatrudniony wykonywał swoje obowiązki w zakładzie pracy (liczą się bowiem jedynie wyniki jego pracy). Istnieją dwie zasadnicze różnice pomiędzy typowym stosunkiem pracy a stosunkiem pracy z wykorzystaniem telepracy: miejsce wykonywania pracy – telepraca jest bowiem wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, oraz sposób rozliczania się pracownika z tej pracy – jej wyniki pracownik przekazuje pracodawcy drogą elektroniczną.

Jak wdrożyć telepracę w firmie?

Jeżeli w firmie działa organizacja związkowa, warunki telepracy trzeba ustalić w zawartym z nią porozumieniu. Jeżeli nie ma związków zawodowych, pracodawca ustala ogólne warunki wykonywania telepracy w regulaminie po konsultacji z przedstawicielami pracowników.

Wykonywanie pracy w warunkach telepracy można zlecić pracownikowi przy zawieraniu z nim umowy o pracę albo w trakcie trwania pierwotnego stosunku pracy poprzez zmianę jego treści.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.