Nowe trendy w sprzedaży na 2020

  • Jakich zmian rynkowych możemy się spodziewać w 2020 r.?
  • Jak będzie się rozwijać branża call i contact center?
SS_47_14.jpg

Sprzedaż profesjonalnych usług B2B można porównać do gry, w której potrzebne są strategia działania, konsekwencja, a czasem – odważny krok w przód. Myśląc przyszłościowo, musimy skupić się nie tylko na doświadczeniu i wiedzy o klientach, ale także na nowoczesnych technologiach i automatyzacji.

Sprzedaż usług (jak np. kampanie marketingowe, profesjonalne raporty i analizy, szkolenia, doradztwo) to przede wszystkim odpowiedź na realne potrzeby klientów, przy czym są one bardzo zróżnicowane – tak jak ich odbiorcy. W sprzedaży B2B od kilku lat mówi się o indywidualnym podejściu, ofercie „szytej na miarę” i kompleksowości usług. Tak komunikują się agencje reklamowe, firmy consultingowe, a także sprzedawcy usług IT.

W 2020 r. na rynku pracy będzie już znacznie widoczna obecność osób urodzonych po 1990 r. Generacja Y będzie stanowiła znaczący procent bezpośrednich odbiorców usług profesjonalnych. Trzeba jednak pamiętać, że pokolenie X wciąż ma istotny wpływ na podejmowanie decyzji biznesowych, w tym o inwestycjach i zakupach1.

Co będzie najbardziej istotne w sprzedaży B2B w nadchodzącym roku?

Doprecyzowanie kierunku strategii sprzedażowej

Szef sprzedaży, zapytany o strategię dla swojego zespołu, często potwierdza, że taka istnieje – albo ma ją dział marketingu, albo jest zawarta w prezentacji z podsumowaniem ostatniego roku i planami na kolejny. Jak jest w rzeczywistości – czy strategią jest po prostu sprzedawanie usług firmy/walka z konkurencją/ciągłe obniżanie ceny? Zespół handlowy, który zna strategię sprzedażową firmy i ma jasno wytyczony kierunek działania, przynosi większe zyski dla firmy. Istotne jest doprecyzowanie kierunku strategii sprzedażowej – poszukanie wyróżnika w ofercie, specjalizacji branżowej, która w połączeniu z dopasowanym komunikatem marketingowym pozwoli na składanie ofert, które naprawdę odpowiedzą na potrzeby klientów, a co więcej –
dotychczasową usługę będzie można sprzedać za wyższą cenę. Jak to zrobić? Warto obserwować rynek, być elastycznym i nie bać się kierowania sprzedaży na nowe tory, zwłaszcza jeśli będzie to kierunek nietypowy, nieznany dotąd konkurencji.

Inwestowanie w relacje i długofalową współpracę

O tym, że relacje są kluczowe w sprzedaży B2B, wiadomo nie od dziś – warto jednak przyjrzeć się im z bliska. Dobry kontakt i „chemia” między sprzedawcą a klientem mogą zwiastować szybki sukces sprzedażowy. Jednak pogoń za wynikiem i chęć zysku nie powinny ustępować miejsca autentyczności i dobrej jakości pracy. Sprzedawca może przejść z klientem na „ty”, zaprosić go na kawę i opowiadać o rzekomo wspólnym hobby, a następnie obiecać szybki efekt i zwrot inwestycji. Sprzedać można szybko, jednak długofalowa współpraca jest rezultatem świadomego budowania zaufania, realnych korzyści i wyników pracy, które same napędzą i zwiększą sprzedaż. Takie działanie jest inwestycją w relacje z klientem, przynoszącą efekt w dłuższej perspektywie. Zaszczepienie takiego myślenia w zespole sprzedawców nastawionych na szybki zysk i domknięcie planu w danym miesiącu wymaga czasu, jednak taki kierunek daje poczucie bezpieczeństwa co do wyników i pozwala na nieco odważniejsze kroki w sprzedaży.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.