Media społecznościowe – szkoda przegapić ich potencjał

  • Dlaczego bywanie w social mediach wciąż jest dziś ważne?
  • Jak bywać w social mediach, być widocznym dla potencjalnych klientów?
  • W jaki sposób budowanie marki osobistej w social mediach zwiększa sprzedaż?
AdobeStock_297993058_bg_new.jpg

Cenimy tych, których cenią inni. Nie od dziś wiadomo, że na nasze postawy i wybory wpływa obserwacja cudzych postaw i wyborów. Jeśli widzimy, że do pobliskiego zakładu fryzjerskiego trudno się zapisać, a przed salonem parking zawsze jest pełny – dochodzimy do wniosku, że to musi być dobry fryzjer. Jesteśmy gotowi nawet dłużej poczekać i drożej zapłacić, by też zarezerwować u niego wizytę.

Potencjał sprzedażowy mediów społecznościowych ma wiele przyczyn. Jest tam i społeczny dowód słuszności, i możliwość budowania swojego autorytetu i w końcu też szansa na wyszukiwanie i utrzymywanie kontaktów biznesowych. W tym artykule chciałabym szczególnie przyjrzeć się temu, jak można budować wizerunek osobisty sprzedawcy z ich wykorzystaniem.

Dlaczego bywanie w social mediach jest ważne

Jak wynika z raportu Gemius, PBI i IAB Polska „Social Media 2023”, niemal 28 mln polskich internautów korzysta z mediów społecznościowych. Są to osoby w wieku 7–75 lat. Kobiety to 51,8% z nich, a 48,2% to mężczyźni. A zatem większość Polaków m.in. przez media społecznościowe buduje swoją wiedzę i opinię o otaczającej ich rzeczywistości, w tym także o preferencjach i wyborach osób ze swojego środowiska. Czy można zlekceważyć te liczby i taki zasięg? O ile już same firmy mocno działają w social mediach i tam reklamują swoje produkty czy też zakładają profile firmowe, o tyle jeszcze sprzedawcy ciągle dość niepewnie wykorzystują to miejsce na budowanie swojego osobistego autorytetu. Tak wiele możemy uzyskać dobrze prowadząc swój profil. Nie tylko budujemy swój autorytet i rozpoznawalność. Pokazujemy też, że żywo interesujemy się branżą i biznesem, przybliżamy swoje poglądy, a w końcu – robimy sobie wspaniały grunt pod przyszłą sprzedaż. Jak to robić, by nie zajmować sobie zbyt wiele czasu, ale korzystać mądrze z tego narzędzia?

Dbamy o dobry profil

Oczywiście, należy zacząć od tego, by w mediach społecznościowych mieć swój profil osobisty. Nie chodzi tylko o to, by umieścić na profilu swoje zdjęcie i nazwisko. Warto opisać tam także przebieg swojej kariery zawodowej, wykształcenie, posiadane certyfikaty i licencje. W LinkedIn, najpopularniejszej platformie społeczności biznesowej w Polsce – mamy w profilu także pozycję „O mnie” gdzie warto napisać kilka ważnych informacji o tym, jak działamy, co nas interesuje, jak pomagamy firmom. LinkedIn umożliwia także określenie naszych kluczowych kompetencji, które następnie inni – klienci, partnerzy, znajomi – mogą potwierdzać. Mogą to być ogólne kompetencje, np. sprzedaż czy komunikacja, albo też bardziej szczegółowe, np. umiejętność prezentacji, doradztwo techniczne itp. Warto uzupełnić to miejsce jeszcze dziś, a następnie rozesłać link do znajomych i poprosić o potwierdzenie umiejętności.

Rozwijamy swoją sieć

Skoro to media społecznościowe, nie obędzie się bez zbudowania społeczności wokół swojego profilu. Zaprośmy do niego wszystkich, z którymi dotąd współpracowaliśmy, kogo obsługiwaliśmy czy odwiedzaliśmy w swoich handlowych aktywnościach. Najlepiej, by zaproszenie było wysyłane wraz z krótką notatką np. „Dzień dobry, założyłem właśnie swój profil na LinkedIn. Zapraszam gorąco do mojej sieci”, albo w sposób bardziej spersonalizowany: „Pani Ewo, spotkaliśmy się na targach w Warszawie. Czy mogę dołączyć do Pani sieci?”. Kiedy porządnie przejrzymy wizytówki, okaże się, że większość naszych kontaktów da się odnaleźć w danym medium społecznościowym, a część z nich – nawet mimo dłuższego czasu – przyjmie nasze zaproszenie do grona znajomych. Podobnie warto rozszerzać sieć po każdym bieżącym spotkaniu z nowymi osobami – wracamy do biura i jak najszybciej zapraszamy do profilu. Trzecim źródłem jest przeszukiwanie sieci i zapraszanie do kontaktu tych, którzy są wartościowi z punktu widzenia naszej działalności – potencjalnych klientów, autorytety w branży, dostawców, redaktorów. Duże liczby obiecują jeszcze większe zasięgi. Przypominam sobie, że przy własnej sieci na LinkedIn wynoszącej około 2,5 tysiąca osób, jeden z moich postów został przeczytany przez niemal 60 tysięcy internautów!

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.