Mam być szczery czy miły?

  • Gdzie przebiega granica otwartości i szczerości przy przekazywaniu informacji zwrotnej drugiej osobie?
  • Jakie są najczęstsze obawy powstrzymujące przed udzielaniem szczerej informacji zwrotnej?
SS_57_14.jpg

Tytułowe pytanie często przychodzi na myśl, kiedy mamy udzielić komuś informacji zwrotnej. Zwykle zastanawia nas jednak nie to, czy powinniśmy w ogóle przekazać komunikat zwrotny, a to, na ile możemy pozwolić sobie na otwartość w relacji z kimś, by jednocześnie tej relacji nie zaburzyć.

O tym, jak bardzo potrzebna jest w organizacji szczerość, nie trzeba nikogo przekonywać. Pojęcie to rozumiem tutaj jako otwartość na mówienie wprost o zachowaniu, błędach, słabych wynikach, które nam nie odpowiadają. Jeżeli handlowiec odbywa za mało wizyt handlowych, jedynym sposobem, by to zmienić, jest przedstawienie mu wyraźnych oczekiwań. Jeżeli pracownica działu obsługi klienta zapomina o podstawowych zasadach budowania relacji z klientem, trzeba jej o tym przypomnieć. Jako organizacja nigdy nie osiągniemy wzrostu, jeżeli regularnie będziemy przymykać oko na zachowania, które temu nie służą. Korygowanie niewłaściwych reakcji i czynów wiąże się często z obawami, które wręcz paraliżują.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Instytut Harris Poll1, ponad połowa kierowników nie czuje się swobodnie w trakcie rozmów o pracy ze swoimi pracownikami. Aż 69% menedżerów często odczuwa dyskomfort w komunikacji z podwładnymi, a 37% badanych czuje się nieswojo, kiedy mają udzielić informacji zwrotnej zawierającej negatywną opinię.

Czego się boją menedżerowie?

Menedżerowie obawiają się głównie stawienia czoła emocjom, które – według nich – ich opinia może wywołać. Często boją się także, że krytyczne uwagi mogą zdemotywować pracownika lub pogorszyć morale zespołu. Z tego powodu szefowie, mimo iż wiedzą, że nie wszyscy pracownicy są jednakowo wydajni, powstrzymują się przed oceną, w obawie, że zniszczy to sukcesy, które już z tymi osobami udało im się wypracować. Jeszcze większe obawy mają ci, którzy włożyli mnóstwo czasu w rekrutację i wybór najlepszych ludzi pod względem kompetencji, a osoby te później prezentują zachowania, które dla zespołu są wręcz szkodliwe.

Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że w wielu organizacjach system udzielania komunikatów zwrotnych jest chwiejny – niektórzy menedżerowie go wdrażają, inni nie. Ci, którzy konsekwentnie z niego korzystają mają poczucie, że karzą ludzi za to, że są w ich zespołach, podczas gdy podobne zachowania w innych działach uchodzą pracownikom płazem. Menedżerowie ci udzielanie informacji zwrotnej postrzegają wtedy jako ryzykowne, prowadzące do utraty zaufania, nadwyrężenia relacji w zespole oraz obniżenia motywacji i spójności grupy. W efekcie nie robią tego wcale.

Tymczasem to raczej nieprzekazywanie opinii pracownikom jest ryzykowne. Problemy narastają, wyniki zespołu są niewystarczające, a wydajni pracownicy mają żal, że ci mniej efektywni nie wysilają się i nie ponoszą w związku z tym żadnych konsekwencji. Menedżerowie tracą wiarygodność, a użyteczność systemu zarządzania wydajnością i podejmowania decyzji spada.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.