Postawy vs kompetencje

Na decyzje zakupowe wpływają m.in. chęć zaspokojenia potrzeb, dostępność produktu, siła marki, jakość, moda i wiele innych. Ogromną rolę odgrywają także kompetencje sprzedawcy. Czy jednak na pewno?

AS_23_78.jpg

Zanim zaczniesz czytać dalej ten felieton pozwól, że zadam ci kilka pytań. Czy zdarza ci się odbierać połączenia od sprzedawców, którzy proponują zakup jakiegoś produktu lub usługi? Czy często starasz się, jak najszybciej zakończyć taką rozmowę? Czy zdarzyło się kiedyś, że odebrałeś takie połączenie i rozmowa cię wciągnęła? A może nawet coś kupiłeś? Czy odwiedzasz czasami sklepy ze sprzętem AGD i kosmetykami? Jak reagujesz na propozycję pomocy składaną przez podchodzącego do ciebie sprzedawcę lub sprzedawczynię? Czy czasami reagujesz z niechęcią, a czasami pozytywnie?

Zazwyczaj wszyscy na powyższe pytania odpowiadają twierdząco. Oczywiście, najczęściej na różnego rodzaju propozycje ze strony sprzedawców reagujemy z niechęcią. Jednak zdarzają się takie sytuacje, że nasza reakcja jest pozytywna. W czasie szkoleń pytam uczestników, dlaczego w rozmowie ze sprzedawcą, zarówno przez telefon, jak i bezpośrednio, czasami zdarza im się reagować pozytywnie. Co odpowiadają? Raczej nie mówią, że mieli dobry nastrój, albo że byli właśnie na urlopie i mogli swobodnie rozmawiać. Nie odpowiadają też, że zaciekawił ich produkt lub usługa. Zazwyczaj mówią:

  • Pani była miła przez telefon.
  • Pan był uprzejmy i sympatyczny.
  • Czułam, że nie chce mi nic wciskać, tylko szczerze pomóc.
  • Wyczułam w jego głosie szczerość.
  • Starała się.

Zaraz, a gdzie tu profesjonalizm sprzedawcy? Gdzie pytania o potrzeby? Gdzie język korzyści? Gdzie skrojona na miarę oferta? Gdzie profesjonalna prezentacja? Pytania możemy mnożyć. Jednak fakt pozostaje faktem: to nie na profesjonalizm sprzedawcy ludzie zwracają uwagę, ale na jego/jej postawę. Jak wygląda, jak się zachowuje, co mówi. Na to czy jest uprzejmy/a, zaangażowany/a, pomocny/a, wrażliwy/a, wyrozumiały/a i skupiony/a na drugiej osobie. A nawet na to, czy szczerze i naturalnie się uśmiecha.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.