Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych?

  • Jakie wnioski płyną z najnowszego raportu Advox na temat zwyczajów e-zakupowych polskich konsumentów?
  • Jakie produkty Polacy najczęściej kupują przez internet?
  • Jakie czynniki wpływają na decyzje zakupowe polskich e-konsumentów?
ECOM_22_37.jpg

Zakupy online robi w Polsce już 60% internautów, a liczba e-sklepów od kilku lat rośnie o ok. 25% rocznie. Blisko połowa polskich e-konsumentów zazwyczaj wydaje na zakupy internetowe między 101 a 300 zł miesięcznie, a już co dziesiąty ponad 500 zł miesięcznie. Zdaniem 77% zakupy przez internet są bezpieczne. Chociaż Polacy nie ufają reklamom w internecie, to już połowa klientów e-sklepów wiedzę o ich ofertach czerpie z reklam w social mediach, a ponad z reklam na stronach internetowych.

W Polsce z internetu korzysta ponad 84% populacji całego kraju, jak wynika z badania kanadyjskiej agencji Hootsuite*, z kolei Izba Gospodarki Elektronicznej podaje, że zakupy w internecie robi obecnie 84% polskich internautów. Nic więc dziwnego, że polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie. W 2019 roku jego wartość wyniosła 50 mld zł, a według prognoz w 2020 roku miała wzrosnąć o 15-20% – tymczasem w pierwszych miesiącach 2021 roku przekroczyła już 100 mld zł. Liczba polskich sklepów internetowych zarejestrowanych w KRS od trzech lat rośnie o ok. 25% rocznie. Co ciekawe, najbardziej dynamiczny pod tym względem nie był wcale, jak mogłoby się wydawać, pandemiczny 2020 r., kiedy przez pewien czas sytuacja wymusiła robienie niemal wszystkich zakupów przez internet, ale rok 2019, kiedy przyrost wyniósł 26,5% W tym samym roku w Polsce liczba transakcji w internecie opłacanych za pomocą BLIK-a przekroczyła liczbę tych dokonywanych kartami płatniczymi, a w całej Europie wydatki na reklamę internetową przewyższyły sumę wydatków na pozostałe media. Trudno się dziwić – według statystyk z 2018 roku już 24% swojego czasu spędzaliśmy na korzystaniu z internetu w smartfonach. Dla wszystkich stało się jasne, że osiągnięcie sukcesu w handlu wymaga obecności w internecie.

Na koniec trzeciego kwartału 2021 roku w systemie KRS było zarejestrowanych 51 tys. sklepów internetowych. Jednak aż 80% z nich znajduje się w złej lub nawet bardzo złej sytuacji finansowej**. W znacznym stopniu jest to zapewne skutek wielkiej bolączki polskiego e-commerce, czyli przekonania, że do zarabiania w internecie wystarczy zaopatrzenie się w towar i stworzenie strony WWW. Tymczasem absolutnie kluczową kwestią jest określenie grup docelowych i stosowanie dopasowanych do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów, zrozumienie, co ich zachęca i zniechęca do zakupów w internecie i w danym sklepie. Bez tej wiedzy i bez przełożenia jej na konkretne działania żaden sklep internetowy nie odniesie sukcesu i prawdopodobnie nie utrzyma się na rynku.

Jakie zwyczaje ma polski e-konsument?

Postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego, jak i co Polacy kupują w internecie. Zapytaliśmy ich m.in. o wydatki w tym kanale, co ich zachęca i zniechęca do zakupów online, jakie jest ich podejście do bezpieczeństwa zakupów internetowych i czy obchodzą święta zakupowe, jak Black Friday. Efektem naszego badania jest trzyczęściowy raport „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych 2021”.

Z zebranych danych wynika, że już 28% respondentów, a więc niemal , robi zakupy online raz w tygodniu lub częściej, a blisko 3% nawet codziennie. Większość, bo aż 60%, robi to raz lub kilka razy w miesiącu. Blisko połowa – 45% – wydaje tą drogą zazwyczaj między 101 a 300 zł miesięcznie. Ponad 21% wydaje pomiędzy 301 a 500 zł miesięcznie, a niecałe 20% pomiędzy 51 a 100 zł. Blisko 10% wydaje już powyżej 500 zł miesięcznie.

Według wspomnianego raportu agencji Hootsuite aż 94% polskich użytkowników internetu korzysta z niego na urządzeniach mobilnych, a 43% zdarzyło się dokonać zakupu online ze smartfona. Jednak wśród urządzeń, za pośrednictwem których Polacy najczęściej robią zakupy w internecie, królują komputery stacjonarne i laptopy, wskazane przez 52,5% badanych. Z przeglądarek na urządzeniach mobilnych korzysta niemal 30%. Zakupowe aplikacje mobilne, których na świecie używa już 70% użytkowników smartfonów, w Polsce dopiero rosną w siłę – za ich pośrednictwem zakupy robi 18% badanych. Przy okazji ku przestrodze warto wspomnieć, że według raportu „Omni commerce 2021. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej 23% Internautów używających do zakupów urządzeń mobilnych zaczęło na smartfonie proces zakupowy, ale go nie skończyło. Najczęstszym powodem, obok rozmyślenia się, był niewygodny proces zakupowy w wersji mobilnej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.