Umowa z firmą kurierską

  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług kurierskich dla swojego sklepu?
  • Jakimi kryteriami kierować się, dokonując wyboru?
  • Na jakie zapisy w umowie zwrócić szczególną uwagę?
ECOM_12_62.jpg

Wybór dostawcy usług kurierskich to kluczowa kwestia dla sklepu internetowego. Zrozumienie wzajemnych praw i obowiązków oraz cenników, które wynikają z umowy, pozwoli uniknąć w przyszłości nie tylko dodatkowych kosztów, ale również zminimalizuje ryzyko utraty klientów.

Dokonując wyboru firmy kurierskiej powinieneś kierować się przede wszystkim dobrem swoich klientów. Warto wcześniej prześledzić działania kurierów w praktyce – jako kupujący. Weź pod uwagę, czy dany dostawca pasuje do asortymentu twojego sklepu oraz jakie usługi dodatkowe oferuje, jak dostawa na życzenie w określonych godzinach, np. do 8.00. Wielu klientów jest gotowych dopłacić za taką możliwość, więc ważna jest znajomość swojej grupy docelowej i jej preferencji.

Cennik i rodzaje przesyłek

Firmy kurierskie zazwyczaj oferują taką samą dla wszystkich cenę podstawową, od której udzielane są rabaty. Umowa zawiera cennik podstawowy, cennik dodatkowy, odnośnik do informacji dotyczących opłat paliwowych oraz rabat od ceny podstawowej. Wysokość rabatu zależy zazwyczaj od kluczowego wskaźnika – zadeklarowanej liczby przesyłek w miesiącu.

W cenniku dodatkowym pojawiają się takie pozycje jak brak lub błędny numer do odbiorcy, czy błędne dane adresowe odbiorcy. Natomiast kiedy przesyłka ze względu na jedną ze wspomnianych okoliczności będzie musiała pozostać na magazynie operatora, operator może doliczyć opłatę za jeden dzień magazynowania.

Wysokość opłaty paliwowej nie jest dokładnie sprecyzowana w umowie – najczęściej odsyła do strony WWW, na której przedstawione są wartości procentowe. Rozwiązywane jest to w ten sposób, ponieważ opłaty paliwowe stale się zmieniają, co wpływa na podwyżki cen dostaw.

Deklaracja obrotu lub liczby przesyłek

Na wysokość rabatu wpływa deklaracja obrotu lub liczba przesyłek, a czasami obie te rzeczy jednocześnie. Im więcej przesyłek zadeklarujesz, tym niższą cenę jednostkową otrzymasz. Czuwają nad tym specjalne algorytmy, które są w stanie szybko wychwycić, że liczba faktycznie wysłanych przesyłek nie idzie w parze z tym, co zostało zadeklarowane. Zapisy o dodatkowych opłatach lub karach umownych w takim przypadku mogą cię negatywnie zaskoczyć.

Przykładowy zapis w umowie:

Strony ustalają następujące warunki dotyczące kalkulacji wynagrodzenia w przypadku wystąpienia rozbieżności pomiędzy Deklarowanym obrotem a rzeczywistym wolumenem zleconych Usług:

1. w przypadku wykonania Usług poniżej 30,00% Deklarowanego obrotu Operator doliczy Klientowi dopłatę do cen z Załącznika nr 1 do Umowy w wysokości 15,00%. (...)

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.