Najlepsza dostawa ever

  • Jak budować niepowtarzalne CX w obszarze dostawy produktu?
  • Jak wykorzystać opakowanie produktu do budowania zaangażowania klienta?
  • Jak sprawdzić, czy nasze działania przynoszą efekty?
ECOM_12_58.jpg

Oczekiwania e-klientów nieustannie rosną, także w obszarze dostarczenia przesyłki. Wybór wygodnego i spersonalizowanego sposobu dostawy jest jednym z ważniejszych czynników mających wpływ na decyzję o zakupie.

Chociaż cena jest nadal najważniejszym czynnikiem wyboru przy zakupach internetowych, to z roku na rok aspekty takie jak doświadczenia zakupowe, szybkość realizacji zamówienia, czy personalizacja, mają coraz większe znaczenie dla klientów. Potwierdzają to m.in. badania KPMG „Jak budować pozytywne doświadczenia klientów”1, z których wynika, że wielu konsumentów (40%) decyzje zakupowe opiera nie tylko na cenie, ale także na doświadczeniach pozacenowych.

Niestety, nadal jeszcze dość często ostatni etap ścieżki zakupowej klienta, czyli dostawa, jest przez właścicieli e-sklepów ignorowany. A to wielki błąd. Pozytywne doświadczenia konsumenta podczas oczekiwania na paczkę i jej odbioru są niezwykle istotne i mają wpływ na ponowne zakupy w sklepie lub decyzję o skorzystaniu z usług konkurencji. O czym więc pamiętać przy dostawie produktów, aby budować niepowtarzalny CX?

Opakowanie i prezentacja produktu

W wielu przypadkach produkty nie są w odpowiedni sposób prezentowane. Tymczasem to, w jaki sposób zostaną spakowane i jakie pierwsze wrażenie wzbudzą u odbiorcy w momencie odpakowywania ich z paczki, może być bardzo ważnym elementem wyróżnienia się na tle konkurencji. Dobrym przykładem jak to właściwie robić, jest działanie amerykańskiej firmy Trunk Club, która oferuje usługi stylisty realizowane w formie online.

Po dokładnej analizie, wskazaniu swoich potrzeb i preferencji, klient otrzymuje spersonalizowaną paczkę z idealnie dopasowanymi ubraniami i akcesoriami. Właściciele firmy zauważyli, że sposób, w jaki prezentowane są wysyłane ubrania ma ogromne znaczenie dla ich biznesu – ich klienci chętnie chwalą się tym, jak wyglądała paczka, którą otrzymali. W efekcie, produkty, a czasem nawet cały proces od przyjęcia i otworzenia paczki do przymierzenia ubrań, jest fotografowany lub filmowany, a zdjęcia i filmy są następnie umieszczane przez użytkowników w sieci na kanałach takich jak YouTube czy Instagram. Proces ten, potocznie nazywany unboxingiem jest świetnym sposobem na bezpłatną promocję marki.

Kolejnym przykładem na to, w jaki sposób opakowanie może być wykorzystywane do budowania pozytywnych doświadczeń klientów jest firma Everlane, sprzedająca ubrania i akcesoria dla kobiet i mężczyzn. Wszystkie wysyłane przez nią produkty zawinięte są w specjalny papier rzemieślniczy, na którym umieszczona jest naklejka i notatka z podziękowaniami, która zachęca ludzi do dzielenia się zdjęciami zakupów w mediach społecznościowych. Kolorowe, nietypowe opakowania na tle foliowych worków kurierskich mogą skutecznie wyróżnić naszą paczkę na tle innych paczek.

W ciekawej formie podziękowanie za zakup realizuje czeska firma gentlemanstore.cz., która w 2018 r. rozpoczęła także sprzedaż w Polsce. Firma ta zajmuje się sprzedażą eleganckich ubrań i akcesoriów dla mężczyzn. Ich forma podziękowań jest równie szarmancka i szykowna jak produkty, które sprzedają i odnosi się do tradycji i historii firmy. Do każdego zamówienia dołączony jest specjalny list (rysunek 3).

Trzeba przyznać, że zarówno forma listu, jak i jego treść naprawdę robi wrażenie. Jeśli nawet sam właściciel faktycznie nie odpisuje na e-maile, to jednak sposób, w jakiej zachęca do kontaktu z nim, daje klientowi poczucie, że jest traktowany wyjątkowo i ma okazję być obsługiwany przez samego właściciela firmy.

Wracając jednak do opakowań – na polskim rynku także możemy znaleźć ciekawe przykłady. Jednym z nich jest sklep Koszulkowo.pl, oferujący koszulki i gadżety ze specjalnymi nadrukami na zamówienie. Ich kluczem do sukcesu w obszarze dostawy produktu są zabawne komunikaty, umieszczone w środku opakowania z przesyłką czy w formie wkładki do zamówienia.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 46% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.