Automatyzacja procesów magazynowych

  • Dlaczego warto automatyzować procesy magazynowe?
  • W jaki sposób można zbudować przewagę konkurencyjną za pomocą automatyzacji procesów magazynowych?
  • Na co warto zwrócić uwagę wybierając system WMS?
ECOM_12_54.jpg

W Polsce od kilku lat obserwujemy wielką transformację cyfrową. Wraz z rozwojem rynku i wzrostem wymagań klientów, również procesy logistyczne, które są podstawą działań w e-commerce, podlegają cyfryzacji i stają się elementami USP (Unique Selling Proposition) liderów rynku.

Mówiąc o logistyce w e-commerce, możemy mieć na myśli bardzo różne procesy, które wynikają ze skali prowadzonego biznesu, modelu biznesowego oraz specyfiki samego produktu. Dlatego na początek scharakteryzujemy najważniejsze modele logistyczne wykorzystywane w e-commerce:

  • Własny magazyn z zakupionym stockiem produktowym, gdzie cała obsługa logistyczna (obsługa dostaw, zwrotów itp.) znajduje się po stronie sklepu internetowego.
  • Dropshipping – outsourcing logistyczny, który bazuje na wymianie informatycznej między sklepem internetowym a dostawcą towaru. Dostawca towaru przejmuje również obsługę logistyczną (dostawę produktu do klienta oraz zwroty).
  • Fulfilment – outsourcing logistyczny, który bazuje na powierzeniu zakupionego stocku produktowego firmie zewnętrznej. Wymiana informacji między sklepem internetowym a dostawcą usług odbywa się poprzez systemy informatyczne. Cały proces logistyczny realizuje dostawca usługi.
  • Metoda mieszana, stanowiąca mieszankę powyższych metod dostosowanych do aktualnych potrzeb rynku, np. piku sprzedażowego związanego z wysyłką zamówień świątecznych. Najczęściej łączy ona dropshipping lub just-in-time dla produktów „długiego ogona sprzedażowego” (towarów rzadko poszukiwanych i zamawianych przez klientów) ze sprzedażą magazynową dla produktów szybko rotujących.

Każdy model logistyczny ma swoje wady i zalety, które objawiają się głównie przy skali prowadzonego biznesu. Procesy logistyczne w tych modelach możemy rozdzielić na podstawowe oraz spersonalizowane:

Automatyzacja głupcze!

Niezależnie od wyboru modelu logistycznego, w jakim jest prowadzony sklep internetowy, wszystkie procesy mogą zostać zautomatyzowane. Głównym powodem automatyzacji jest zwiększenie wydajności (szybsza realizacja zamówień) bez zwiększania zasobów (zatrudniania nowych osób, powiększania powierzchni) i wyeliminowanie pomyłek. Jednak na początku musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Jaka jest geneza pomysłu wdrożenia automatyzacji lub optymalizacji procesów?
  • Czy efektywność i skuteczność obecnych procesów logistycznych jest mierzona?
  • Jakie jest najważniejsze wyzwanie organizacji w ciągu najbliższych miesięcy, lat?

Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania, można przejść do poszukiwania odpowiedniego rozwiązania, które pomoże nam zautomatyzować procesy logistyczne.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.