Brief - pierwszy krok do sukcesu

  • Dlaczego współpracę z agencją warto rozpocząć od briefu?
  • Co agencja powinna wiedzieć o naszym sklepie?
  • Jakie konsekwencje niesie rezygnacja z wypełniania briefu?
ECOM_14_50.jpg

Agencja marketingu internetowego ma do zaoferowania klientowi swoją wiedzę i doświadczenie. Nie ma jednak uniwersalnej recepty na udaną kampanię marketingową. Wszystkie działania powinny być szyte na miarę, a tą miarą jest dokładnie wypełniony brief na początku współpracy. Co powinien zawierać brief?

Po co wypełniać brief?

Współpraca z większością agencji marketingowych rozpoczyna się od audytu i analizy naszego sklepu. Agencja za pomocą narzędzi ocenia stan sklepu pod względem jego widoczności w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu może oszacować intensywność i zakres działań, których potrzebuje sklep, aby zbudować jego pozycję w Google. Jednak do stworzenia efektywnej strategii SEO agencja potrzebuje też wiedzy o sklepie – musi znać jego cele długo- i krótkoterminowe, potrzeby klientów, specyfikę oferty, wraz z najważniejszymi produktami, strategię sprzedażową. Niezbędna jest także wiedza o branży i konkurencji. Pozostawienie agencji bez takiej wiedzy odbije się na jakości strategii marketingu internetowego.

Wyzwanie przy tworzeniu briefu

Określenie zakresu briefu jest zadaniem agencji, a nie właściciela sklepu. Jednak jeśli właściciel ma wiedzę, świadomość i jest w stanie stwierdzić, że brief zawiera luki, może go rozbudować według własnego uznania.

Dobry szablon briefu dla sklepu internetowego zawiera konkretne i rzeczowe pytania, skonstruowane tak, aby właściciel sklepu nie miał problemów z ich zrozumieniem. Zdarza się, że twórca briefu stosuje żargon i skróty myślowe, przez co pytania są nieczytelne dla osoby spoza branży marketingu internetowego. W takiej sytuacji zamiast pomijać pytania, lepiej poprosić o doprecyzowanie.

Jeśli sklep ma kłopot ze zrozumieniem większości pytań, dobrą strategią jest umówienie wspólnego wypełniania briefu, np. telefonicznie. Z drugiej strony, w zależności od pozycjonera, po stronie agencji także mogą pojawić się różne oczekiwania co do zakresu odpowiedzi w briefie. Zdarza się, że dociekliwi pozycjonerzy sami dopytują i omawiają dodatkowo już uzupełniony brief.

Trudnością dla wielu sklepów jest odpowiedź na pytania związane ze strategią. Spisana i określona strategia to wciąż wyzwanie, szczególnie w małych firmach. Bywa, że sklepy dopiero pod wpływem briefu zaczynają zastanawiać się nad takimi aspektami jak przewaga konkurencyjna czy misja.

Mając na uwadze te potencjalne trudności, zaleca się konstruowanie briefu z podziałem na sekcje tematyczne. Nie wszystkie pytania w briefie są równie istotne, co też warto zaznaczyć, wydzielając np. pytania obowiązkowe i opcjonalne.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, albo wybierz plan abonamentowy.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM