Konflikt pomiędzy kluczowymi pracownikami

  • Czy konflikt zawsze jest zły?
  • Jakie postawy można wyróżnić w konflikcie?
  • Jak w 4 krokach zażegnać nawet najtrudniejszy konflikt?
SS_44_20.jpg

Kiedy czyta się taki tytuł od razu w głowie pojawiają się negatywne myśli. Jest trudno, to duży problem, będzie nieprzyjemnie i najlepiej jakby nigdy go nie było. Czy jednak na pewno? Czy konflikt naprawdę zawsze jest zły?

Zanim przejdę do dalszych rozważań, chcę uświadomić państwu, że to nie sam konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, tylko sposób, w jaki go rozstrzygamy. Mogę podać przynajmniej kilka powodów sprawiających, że konflikty mają pozytywne skutki. Jednym z nich jest innowacyjność i rozwój. Konflikt zawsze był elementem pobudzającym do poszukiwania nowych rozwiązań i sposobów wyjścia z sytuacji, a jednocześnie jest elementem powodującym wzrost energii i motywacji. Bez tych czynników świat stałby w miejscu. Kolejnym aspektem są stosunki międzyludzkie. W obliczu konfliktu poznajemy bowiem siebie nawzajem, swoje motywacje, wartości, jakimi się kierujemy, poglądy i uczucia. Mając taką wiedzę, możemy lepiej układać relacje z daną osobą. Zakończenie nieporozumienia powoduje zaś wzrost zaufania, co przyczynia się do lepszej współpracy w przyszłości.

Style reagowania na konflikt

Kłótnie są naturalnym elementem relacji międzyludzkich, jednak to, co jest naprawdę istotne, to umiejętność zarządzania nimi zarówno przez menedżerów, jak i strony nieporozumienia. Badania na ten temat są prowadzone od dawna. Już w 1974 r. Kenneth Thomas i Ralph Kilmann opisali pięć podstawowych stylów reakcji ludzi na konflikt. Stworzony przez nich model o nazwie TKI do dziś jest wykorzystywany przez negocjatorów, mediatorów oraz przedstawicieli najróżniejszych nurtów coachingu. Test, który przygotowali do określania podstawowego modelu rozwiązywania konfliktów dla danego człowieka, został przeprowadzony już na ponad 8 mln uczestników. Przedstawione przez Thomasa i Kilmanna style różnią się stopniem współpracy oraz asertywności i prezentują się następująco:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.