Communicating changes to clients

Changes are often associated with uncertainty and raise many questions, especially in business relationships. Why are things changing? What does that mean to me personally? Can I handle the new realities? Is it still worthwhile for me to buy or continue using the product or service? How can I help the client through the changes without losing them?

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

SELL_11_14.jpg

The most important thing is... to start with yourself. The change you’re about to communicate to your client shouldn’t cause you fear that your clients will leave, that they’ll complain, that they won’t understand what the changes are for. You know that quality comes at a price. What’s more, price is often a factor by which customers evaluate you, your company, and the quality of its products.

Each change takes place in three stages:

  1. The thaw - a reflection that something no longer works or does not work well enough, and that a new and better solution is needed.
  2. The change - the step of experimenting, trying, and getting used to new things - in this phase, you communicate with the client.
  3. The freeze - introducing mechanisms that support change, streamlining new procedures. In this phase, client relationships are deepened and re-arranged so that each side feels comfortable again.

If your company has raised the price of the product or service or changed the terms of business, it means that you’re in the second stage - see how the changes are working out. In order for you, as a salesperson, to support this change and properly communicate it to the client, you need to know why the change happened in the first place.

Emotional phases of change:

  1. The displacement phase - this phase involves some anxiety - what does this change mean for me, and where do I fit in the new circumstances? These questions are the first to come to mind for a person faced with change.

    Example:

    Client: How am I supposed to change the cost calculations for our business in the middle of a year? Will my lawyer have time to review the contract changes?

  2. The resistance phase - at this stage, anger is a common emotion. After the first shock subsides, resistance and questions arise: Why all this, when everything has worked so far?! The new system is worse - who came up with it? Fortunately, this phase also passes.

    Example:

    Client: We had everything in order, why do I have to change my calculations now? I won’t sign the new contract!

  3. The experimentation phase - this is usually accompanied by sadness. It is a time of a kind of mourning for what was familiar. We try to familiarise ourselves with and understand our new reality.

    Example:

    Client: I’ll try to analyse these new conditions, and I’ll let you know what I think. I’ll check whether I have to raise my prices in order that we can continue to do business on these principles.

  4. The acceptance phase - the last of the phases. At this stage, we’re getting used to our realities and beginning to accept them.

Example:

Client: This relationship is good for us.

Attitudes to change

In addition to the stages the client will go through when your company makes changes, you’re likely to find that there are four types of reaction to change:

The Victim

This client puts up passive resistance - they won’t process orders, send emails, or answer the phone. They feel angry because they lost something they knew well. Fear and panic may also creep into the relationship, which means this client may call you more often and ask the same thing several times: What documents should I send you now? Who should I call? Consider how you can support them and give them a sense of security.

Example:

I’m at your disposal, please call me if you have any questions at all. I will answer them, and I’ll help you. We’ve introduced improved turnaround times to make your work easier.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.