Aplikacja: oczekiwania vs rzeczywistość

  • Na jakie elementy aplikacji m-commerce zwracają uwagę użytkownicy?
  • Za pomocą jakich wskaźników można zmierzyć sukces aplikacji m-commerce?
  • Jak zarządzać komunikacją z użytkownikami aplikacji?
ECOM_13_58.png

Z roku na rok rośnie liczba osób kupujących mobilnie, a niemal co drugi użytkownik ma zainstalowaną na swoim telefonie lub tablecie choć jedną aplikację zakupową. Retail musi dostosować się do nowych warunków – uchwycić i podtrzymać zainteresowanie migrującego między różnymi kanałami konsumenta i zaoferować mu unikatowe doświadczenie zakupowe w mobile’u.

Branża retail jest w fazie intensywnych zmian. W samym Google Play w kategorii „Zakupy” znajdziemy w sumie ponad 105 tysięcy aplikacji zakupowych1 – są wśród nich programy lojalnościowe, gazetki promocyjne, aplikacje z kuponami czy typowe aplikacje sprzedażowe. Jednak gdy spojrzymy na liczbę pobrań, widać, jak trudno wydawcom zaistnieć na rynku m-commerce. Z analizy Just Run App wynika, że jedynie 4% aplikacji zakupowych w Google Play może pochwalić się liczbą pobrań na poziomie ponad 50 tysięcy. Jaka jest różnica pomiędzy aplikacjami generującymi dla swoich właścicieli krociowe zyski a tymi, którymi nikt się nie interesuje? Odpowiedź jest dość prosta. Deweloperzy poważnie traktujący swój aplikacyjny biznes doskonale rozumieją potrzeby klientów i dostosowują do nich produkt.

Analiza komentarzy użytkowników aplikacji m-commerce

Z badania konsumenckiego przeprowadzonego na rynku amerykańskim wynika, że aż 77% użytkowników czyta przynajmniej jedną recenzję przed pobraniem bezpłatnej aplikacji, a odsetek ten wzrasta do 80% w przypadku aplikacji płatnej2. Oceny i recenzje mają poważne implikacje, bez względu na to, jak szeroko rozpoznawalna jest marka. To samo badania pokazało, że użytkownicy są skłonni aż osiem razy częściej pobrać wysoko ocenianą aplikację nieznanej marki niż aplikację znanej marki z niską oceną w sklepie z aplikacjami.

Przyjrzyjmy się bliżej, na jakie aspekty aplikacji m-commerce zwracają uwagę użytkownicy. Przeprowadzona przez nas analiza komentarzy użytkowników aplikacji zakupowych w Polsce pokazuje, że jednym z kluczowych elementów oceny jest user experience. Użytkownicy chcą, aby aplikacja działała dobrze. Twórcy aplikacji muszą liczyć się z tym, że wszelkie braki są zauważane i raportowane w komentarzach.

Najważniejsze błędy dotyczące działania aplikacji dotyczą optymalizacji, działania funkcji oraz liczby funkcji.

  • „Toporna bardzo. Widać, że nikt jej nie przeklikał pod kątem funkcjonalności”.
  • „Dostaję komunikat, że moja wersja urządzenia jest niezgodna z aplikacją. Nie mogę jej w żaden sposób zainstalować. Mój telefon to Samsung Grand Neo”.
  • „Totalne dno, przy próbie rejestracji apka się wysypuje. Mimo kilku aktualizacji dalej nie działa. Kiedy zrobicie porządną aktualizację?”.
  • „Wasza aplikacja blokuje płatność NFC z Google Pay”.

To tylko przykładowe komentarze, które pokazują jak dokładnie aplikacje są przebadane przez użytkowników, zwłaszcza po każdej aktualizacji, i jak wielu twórców aplikacji zakupowych nie testuje szczegółowo produktu przed premierą.

Po drugie, funkcjonalności muszą być nie tylko przyjazne i wygodne, ale także potrzebne użytkownikom. W przypadku aplikacji m-commerce kluczowe są następujące funkcje:

  • możliwość stworzenia listy produktów z opcją monitorowania cen na bieżąco i dostępnych bez połączenia z internetem,
  • aktualna lista sieci sklepów z adresami lub mapą oraz z godzinami otwarcia,
  • aktualna oferta produktów (głównie w przypadku aplikacji sklepów z artykułami spożywczymi, w których co tydzień ogłaszane są promocje),
  • podawanie aktualnego stanu magazynu i liczebności towaru w danym sklepie (zwłaszcza w przypadku sklepów odzieżowych),
  • czytnik cen,
  • możliwość obserwowania, co się dzieje z zamówieniem,
  • otrzymywanie powiadomień dotyczących produktu, który został zaznaczony jako „ulubiony”,
  • pobieranie najmniejszej możliwej liczby danych o użytkownikach, niepobieranie danych, zgód i uprawnień niezwiązanych z działaniem aplikacji,
  • personalizacja aplikacji i wyświetlanie produktów zgodnych z preferencjami/płcią użytkownika,
  • ocenianie produktów poprzez aplikację.

Często w komentarzach użytkownicy wyrażają opinię i oczekiwania wobec całej marki, w tym sklepów stacjonarnych i produktów w nich dostępnych. To, co w komentarzach rzadko się zdarza, to propozycje unowocześnień, np. „Przydałaby się integracja z Asystentem Google”, „Proponuję wygenerować podręczny widget na ekranie, dzięki któremu pokazujemy w telefonie kartę Rossmann i m.in. nabijane są rabaty”.


Ważne!

95% użytkowników jest bardziej skłonnych pobrać aplikację, gdy jej ocena wynosi ponad 4. Opinie i oceny użytkowników wpływają znacząco na liczbę pobrań organicznych, a także pozycję aplikacji w rankingu. Algorytm rankingowy przychylniej traktuje aplikacje, jeżeli wysokiej pobieralności towarzyszy duża liczba ocen oraz wysoka ocena użytkowników. Komentarze są też źródłem bezcennych informacji dla deweloperów dotyczących działania aplikacji oraz oczekiwań klientów.


 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.