Wizerunek apteki na portalach społecznościowych, czyli branża farmaceutyczna w social mediach

  • Co mogą zrobić marketerzy, żeby legalnie prowadzić profile marek farmaceutycznych w social mediach?
  • Jakich informacji nie powinni publikować?
  • Co jest dozwolone w komunikacji z pacjentami?
ECOM_22_32.jpg

Ustawa Prawo farmaceutyczne nie ułatwia pracy działów marketingu oraz promocji w firmach farmaceutycznych i aptekach. Zakaz reklamy produktów leczniczych, zachęcania do ich stosowania czy braku informowania o skutkach niepożądanych to podstawowe założenia tego aktu.

Informuj – nie obiecuj, nie zachęcaj, nie wprowadzaj w błąd

Osoby odpowiedzialne za tworzenie strategii marketingowej dla branży farmaceutycznej muszą wziąć pod uwagę kilka zakazów, które wynikają z regulacji prawnych odnoszących się do reklamowania leków na receptę, refundowanych, zawierających środki psychotropowe czy odurzające. Wyjątkiem są leki wydawane bez recepty, tzw. OTC (z ang. over the counter). Czego należy unikać, reklamując produkty lecznicze?

1. Nie obiecuj niczego w zamian

Należy uważać na prezentowanie korzyści wynikających z nabycia produktu leczniczego. Posty zachęcające do skorzystania z promocji, zdobycia kodów rabatowych, gratisowe produkty, dedykowane nagrody w zamian za określoną liczbę transakcji czy atrakcyjne programy lojalnościowe to zakazane sposoby reklamy w aptekach i firmach farmaceutycznych.

2. Nie wprowadzaj pacjenta w błąd

Wiadomości kierowane do odbiorców w social mediach, które mają za zadanie reklamować dany produkt leczniczy, mogą przekazywać wyłącznie niezbędne oraz obiektywne informacje o nim. Trzeba szczególnie weryfikować przesłanie tych komunikatów, żeby w żadnym stopniu nie wprowadzały pacjenta w błąd. Co ważne, reklama nie może też ingerować w prywatną sferę odbiorców, wywoływać u nich lęku czy odwoływać się do ich uczuć.

3. Nie zapewniaj o konkretnym skutku

Opisywany produkt leczniczy powinien być przedstawiony w sposób obiektywny i rzetelny, dlatego zdecydowanie należy unikać zapewnienia, że wybór danego leku przyniesie konkretny skutek, a jego działanie będzie wolne od niepożądanych efektów ubocznych. Zakazane jest także wartościowanie skuteczności metody leczenia nad inną.

4. Nie ukrywaj działań niepożądanych

Ukrywanie działań niepożądanych lub stosowanie języka korzyści, który je skutecznie umniejsza lub przekonuje, że ich występowanie jest niezwykle rzadkie to kolejny przykład niedozwolonej praktyki reklamowania leczniczych produktów. Zakazane jest także zapewnienie o niezwykle bezpiecznym działaniu, niewpływających negatywnie na zdrowie składnikach czy braku skutków ubocznych, mające na celu promocję danego produktu.

5. Nie odwołuj się do elementów bajkowych

Nawiązanie do bajek, nierealnego świata czy kojarzących się pozytywnie elementów to szczególnie zakazane techniki. Animowane postaci, znane najmłodszym z ulubionych bajek to coś, czego należy unikać, aby wybrany produkt nie działał na wyobraźnię dzieci, zachęcając ich przy tym do sięgnięcia po dany lek, grupą docelową w tym przypadku powinny być osoby pełnoletnie1.

Tworząc posty do social mediów uwzględniające informacje na temat produktów leczniczych, trzeba pamiętać o umieszczeniu ostrzeżenia dotyczącego konieczności zapoznania się z ulotką, zawierającą szczegóły dotyczące działań niepożądanych, dawkowania, przeciwwskazań czy stosowania, a także konieczności skonsultowania się z lekarzem lub farmaceutą. Co ważne, wspomniana klauzula musi być odpowiednio widoczna dla odbiorcy, dlatego niewłaściwy będzie wybór np. najmniejszej czcionki w kolorze zbliżonym do tła.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.