The customer life cycle

Henry Ford once said that the secret to success lies in being able to adopt the point of view of others and look at things from multiple points of view. As a salesperson, you can treat these words as your main motto for the sales process. And then you’ll definitely succeed!

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

SELL_9_10.jpg

Every day I work on optimizing sales processes in various industries, using various sales models. During audits and consultations, I examine sales representatives’ work and the mechanisms organisations apply to improve their results on the one hand and improve customer service on the other, altogether increasing sales results. After such observations, however, I often come to the conclusion that the solutions applied - often boastfully called ‘innovative’ and ‘customer-oriented’ - don’t really serve anyone, because they neither take into account the customer’s perspective, nor the potential or capacity of the salesperson.

One example could be telephone customer service centres, which are supposed to improve communication with customers and assist them 24 hours a day. In practice, this is often a complicated maze in which a soulless, annoyingly chipper answering machine voice tells you to enter certain numbers, only to serve up some annoying elevator music, which is occasionally interrupted by the voice saying: ’All our consultants are busy now, please wait or call back later’. The result is usually the same: an annoyed customer who vents their frustration against a consultant, who - instead of selling anything - has to writhe like an eel to calm the situation. As you probably guessed (or know from your own experience) it’s often the customer’s first and last contact with the given company. Conclusion? The tool that was supposed to improve sales killed that sale.

To eliminate this type of situation, increase the effectiveness of prospecting activities, and reduce the risk of losing potential customers, I suggest considering the customer life cycle from two perspectives: theirs and ours.

The customer perspective

Let’s start from the customer’s perspective, because their point of view is crucial for successful sales. So, give up the slick salesman’s shoes and step into the client’s shoes for a moment.

At the beginning, remember a situation in which you encountered unexpected obstacles, e.g. when you tried to call a taxi and the line was busy. Did you try again, or did you call another company right away? Perhaps you were thinking: ‘Man, when was the last time I actually called a taxi?'.If that is the case, it means only one thing: you probably lost your patience long ago, and now you use an app to order a car with one click.

Remember the shops, restaurants and institutions where you threw up your hands and left before even being served. Remember all the websites you closed because they didn’t load fast enough. All those situations when you wanted to buy something - when you were already in the door, when you were already greeted by the shop assistant, and then you noticed something that put you off: a long queue for the cash register, an unpleasant smell, or perhaps a ‘cash only’ sign. After all, some businesses still insist on traditional forms of payment.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.