Jak przydzielać leady handlowcom, żeby zwiększyć sprzedaż?

  • Jak obliczyć koszt pozyskania klienta?
  • Jakie leady najlepiej przydzielać nowym handlowcom, a jakie doświadczonym?
  • Jakie błędy najczęściej popełniają szefowie sprzedaży przy przydzielaniu leadów?
SS_61_32.jpg

Nie od dziś wiadomo, że pozyskanie klienta jest o wiele kosztowniejsze od jego utrzymania - różne źródła pokazują, że od ٣ do nawet ١٥ razy bardziej. Jednym z etapów, który generuje sporą część tych kosztów jest pozyskanie i obsługa leada. Warto zatem przyjrzeć się, jak rozdzielać leady.

Koszty pozyskania klientów

Sam wzór na obliczenie kosztu pozyskania klienta jest szeroko znany. Jest to tzw. wskaźnik CAC (ang. Customer Acquisition Cost), w którym dodajemy koszty marketingowe związane z pozyskaniem klienta i koszty sprzedaży, by uzyskaną w ten sposób sumę podzielić przez liczbę zdobytych klientów.

Zagadnienie i liczenie wskaźnika CAC było już omawiane m.in. w 53. wydaniu „Szefa Sprzedaży”. Skupię się więc na obszarze, jaki jest powiązany z jednym z błędów, który może powstać w trakcie jego wyliczania. Firmom zdarza się nie wziąć pod uwagę wydatków związanych z opłaceniem handlowców (czasem chodzi o ich podstawowe wynagrodzenie, a czasem firma zapomina o doliczeniu do kosztów prowizji). Ten współczynnik może ważyć jeszcze więcej, kiedy weźmiemy pod uwagę, jak wiele warta jest skuteczna, jakościowa i profesjonalna obsługa. Oto dane, które mogą nieco pozszerzyć pogląd:

  • 73% zadowolonych klientów poleci firmę innym osobom, a 46% z nich deklaruje, że zaufa innym produktom i usługom danej firmy bardziej niż produktom konkurencji,
  • 62% klientów na całym świecie zaprzestało korzystania z usług lub produktów firmy z powodu słabej obsługi klienta1,
  • prawdopodobieństwo sprzedaży do obecnych klientów jest czternaście razy większe niż prawdopodobieństwo sprzedaży do nowego klienta2.

Wyniki różnych badań można podsumować jednym zdaniem: pozyskanie klienta wymaga czasu i pieniędzy, a sposób, w jaki tego dokonamy, będzie rzutował na postrzeganie firmy przez następnych kilku, kilkunastu, a czasem kilkuset prospektów. Tak to wygląda w czasach social mediów i rozprzestrzeniania się informacji z szybkością światła czasem w formie jednego komentarza. Zatem, mając już dane kontaktowe do jakiejś osoby, odpowiedzmy sobie szczerze, czy przydzielamy kontakt do potencjalnego klienta w sposób przypadkowy, czy przemyślany. Rozdanie leada pierwszemu lepszemu handlowcowi może skutkować utratą nie tylko pieniędzy, ale i dobrej opinii. Na początek zachęcam więc do poznania swoich handlowców.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.