Prezentacja oferty według zasady kontrastu

Reguła kontrastu jest często wykorzystywana zarówno w marketingu, jak i w sprzedaży, aby wpłynąć na postrzeganie produktów przez klientów. Na czym polega i jaką rolę odgrywa w procesie sprzedażowym? Na co zwrócić uwagę podczas prezentacji oferty z zastosowaniem tej zasady? O tym w artykule.

AS_22_28.jpg

Niejednego z nas rozbolała głowa podczas oddawania samochodu do przeglądu technicznego, kiedy dowiadywaliśmy się, ile części będzie trzeba wymienić, aby samochód sprawnie funkcjonował. Myśląc o kosztach, zastanawialiśmy się, czy nie taniej będzie kupić nowe auto. Po przeglądzie okazywało się, że wystarczyło tylko wymienić filtry powietrza. Czuliśmy niesamowitą ulgę, że ostateczny koszt zamknął się w kilkuset złotych, biorąc pod uwagę, że spodziewaliśmy się kwoty kilkunastokrotnie wyższej. Łatwo wyobrazić sobie odwrotną sytuację, gdzie mechanik informuje nas o koszcie naprawy rzędu kilkuset złotych, a po dokonanym przeglądzie rachunek opiewa na kwotę o wiele wyższą. Ten przykład świetnie obrazuje zasadę kontrastu, która wpływa na nasze postrzeganie rzeczy i zjawisk. Jeśli otrzymamy dwie różne oferty, jedna po drugiej, to przez te różnice (kontrast między nimi) będziemy oceniać je inaczej niż ocenilibyśmy, gdyby zaprezentowano je nam niezależnie. Innymi słowy, kiedy doświadczamy podobnych rzeczy kolejno po sobie lub jednocześnie, oceniamy mniejszą lub większą wartość drugiej przez bezpośrednie porównanie z pierwszą. Zasadę kontrastu po raz pierwszy opisał Robert Cialdini w książce „Wywieranie wpływu na ludzi”.

Zasada kontrastu w praktyce

W sprzedaży wykorzystuje się efekt kontrastu, najczęściej pokazując produkt wysokiej wartości obok tego, który chce się sprzedać. Oto kilka przykładów, jak można ją zastosować w trakcie prezentacji oferty klientowi

1. Cukierek bonusowy

Celem zastosowania tej techniki jest przekonanie klienta, że otrzymuje wyjątkowo dobrą ofertę. Dlatego zanim przedstawisz swoją propozycję, zastanów się, jaką wartość dodaną możesz zaoferować klientowi, aby przekonać go jeszcze bardziej o unikatowości twojego produktu lub usługi względem podobnego produktu lub usługi konkurencji. Mogą to być na przykład dodatkowe punkty w programie lojalnościowym lub gratis dodawany do głównego zakupu, jeśli klient dokona go w określonym przedziale czasowym. Wówczas klient – mając do wyboru podobne rozwiązania w kilku różnych firmach, wybierze twoje na zasadzie kontrastu uzyskanego dzięki cukierkowi bonusowemu. Przy dodawaniu cukierka bonusowego do swojej oferty, musisz mieć pewność, że rzeczywiście stanie się ona dzięki niemu bardziej wartościowa dla klienta.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.