Jestem introwertykiem i jestem... szefem

  • Czy nieśmiałość i introwertyzm muszą przeszkadzać menedżerowi sprzedaży w pracy?
  • Od czego zależy, jakiego szefa będzie potrzebował konkretny zespół sprzedażowy?
SS_57_18.jpg

Zazwyczaj, kiedy wyobrażamy sobie szefa zespołu, to mamy przed oczami osobę pewną siebie, zdecydowaną, jasno określającą cele i potrafiącą je egzekwować. Jeżeli jeszcze dodatkowo tym szefem ma być menedżer działu sprzedaży, kierujący specyficzną grupą zawodową, jaką są handlowcy, to tym bardziej utrwala nam się w głowie obraz człowieka zdecydowanego i pewnego siebie.

Praca w sprzedaży nie jest dla grzecznych chłopców i dziewczynek z dobrych domów. Nie chcę oczywiście wchodzić w zbędną polemikę, ale to stwierdzenie, namiętnie powtarzane przez rekrutrów oraz dyrektorów handlowych, pokazuje pewną prawdę, dotyczącą ludzi sprzedaży, którzy z natury muszą być proaktywni oraz mieć silne charaktery.

Czy szef sprzedaży może być zatemwrażliwym i nieśmiałym introwertykiem?

Na potrzeby tego artykułu zestawimy ze sobą dwie skrajne postawy: silną osobowość, nastawioną na konkretny wynik, jasno deklarującą oczekiwania i cele, czyli szefa sprzedaży z wyobrażeń większości osób, oraz osobę bardziej introwertyczną, przy tym trochę nieśmiałą, nienarzucającą własnej wizji oraz metod rozwiązywania problemów, i sprawdzimy, czy ta druga rzeczywiście jest skazana na porażkę w roli szefa sprzedaży.

Przeanalizujmy konkretne sytuacje oraz role, w których znajduje się szef sprzedaży.

Branża

Branża ma znaczenie. Są zadania sprzedażowe w sposób naturalny przeznaczone dla ekstrawertyków. Myślę tu o takich branżach, jak medyczna lub FMCG oraz o wielu innych, w których dziennie trzeba przeprowadzić od 7 do 12 rozmów sprzedażowych. Wymaga to otwartości oraz ekstrawersji. Jest to raczej zadanie dla osób o wysokim poziomie energii życiowej. Ten typ sprzedawcy będzie też wymagał odpowiedniego lidera. W tym wypadku raczej ekstrawertycznego, który będzie potrafił zapanować nad energią swojego zespołu.

Z kolei tam, gdzie rozmów jest mało, niezbędne jest wejście głęboko w potrzeby klienta, potrzebny jest duży poziom pokory, koniecznej do zrozumienia uwarunkowań klienta, a następnie samo przygotowanie oferty jest procesem długim, skomplikowanym oraz wymagającym współpracy wielu osób, lepiej sprawdzają się handlowcy o cechach introwertycznych, a więc również u szefa sprzedaży będą wymagane raczej kompetencje i zasoby z pakietu łatwiej dostępnego dla osób introwertycznych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.