Jak nie być szefem, który przypisuje sobie wyłącznie sukcesy?

  • Dlaczego przejmowanie odpowiedzialności za niepowodzenia zespołu należy do powinności lidera?
  • Jak pracować z porażką, by szef i zespół przetrwali ją i stali się mocniejsi?
  • Na co postawić w zespole, by po niepowodzeniu odnieść sukces?
SS_65_50.jpg

Raz na wozie, raz pod wozem – to przysłowie przestrzega nas, że los bywa zmienny i że raz może nam się poszczęścić, a innym razem możemy mieć pecha. W biznesie jest dokładnie tak samo. Czasami zespoły odnoszą spektakularne sukcesy, ale często pojawiają się także porażki. Gdzie w tym wszystkim jest lider? Może trafniej byłoby zapytać: „Gdzie w tym wszystkim POWINIEN być lider?”. O ile odpowiedź z pozoru wydaje się stosunkowo prosta, o tyle – kiedy przyjrzymy się temu zagadnieniu bliżej – już nie jest ona tak oczywista. Inaczej sprawa wygląda bowiem w przypadku sukcesu, a inaczej, kiedy lider mierzy się z porażką swojego zespołu, a tym samym również ze swoją.

Sukces niesie za sobą wiele przywilejów, pochwał i motywację do dalszego działania. Cieszą się wszyscy w organizacji, a szef zespołu, który odniósł sukces, chodzi z wysoko podniesioną głową, zyskuje szacunek, uznanie i lepszą pozycję w firmie. Porażka sprawia, że motywacja spada, pojawiają się lęk i niepewność, co będzie dalej. Dla samego menedżera to sytuacja, w której z jednej strony nie wie, jak zachowają się wyżsi w hierarchii przełożeni, a z drugiej świadomość, że pojedynczej osobie łatwiej jest otrząsnąć się po porażce niż zespołowi, sprawia, że najchętniej przyjąłby całą winę na siebie. Gdy jednak w samotności będzie przeżywać porażkę, nie rozwinie członków zespołu, nie zahartuje ich na ewentualne kolejne niepowodzenia. Oznacza to, że musi wraz z zespołem przeanalizować sytuację i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Dodatkowo musi pomóc pracownikom przetrwać trudny okres związany z porażką – a to nie zawsze jest proste. Co zatem po kolei powinien zrobić szef?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.