Jak monitorować pracę zdalną handlowców?

  • Czego potrzebuje szef sprzedaży, aby móc kontrolować pracę zespołu działającego w trybie home office?
  • Na jakie aspekty pracy handlowców pracujących zdalnie zwracać szczególną uwagę?
  • Czy monitorowanie pracy podwładnych może iść w parze z zaufaniem?
SS_53_30.jpg

Jeszcze do niedawna praca zdalna na tak szeroką skalę, jaką osiągnęła w ostatnich miesiącach, wydawała się wizją dalekiej przyszłości. Dziś widzimy, jak na naszych oczach ta przyszłość staje się teraźniejszością. Dla niektórych przedsiębiorstw praca zdalna to żadna nowość, dla innych zaś diametralna zmiana wymagająca szybkiego dostosowania się i zaadaptowania do nowych warunków. Z dnia na dzień widać, jak zwiększa się świadomość firm, które dostrzegają, że nie decydując się na ten rodzaj pracy, zmniejszają swoje szanse na budowanie przewagi konkurencyjnej.

Jak wynika z informacji podawanych w marcu 2020 r. przez Globe Newswire, 52% pracowników zdalnych postrzega siebie jako bardziej produktywnych i wydajnych. Badania podkreślają stale rosnącą wartość, którą pracownicy i pracodawcy przywiązują do zdalnego wykonywania obowiązków jako alternatywy dla tradycyjnej pracy w biurze. Dla przełożonych i dyrektorów sprzedaży w wielu firmach oznacza to jednak czas próby. Jak pracować z handlowcami, których na co dzień nie widzimy w biurze? Co monitorować, sprawdzać i poprawiać, a które aspekty można odpuścić?

Do sprawnego kontrolowania pracy zdalnej zespołu sprzedażowego potrzebne są: plan, odpowiedni sprzęt, narzędzia, procesy i rytmy zarządcze, a dodatkowo: umiejętności i kompetencje samego menedżera.

KROK PIERWSZY – DOSTARCZ ODPOWIEDNI SPRZĘT

Wysyłając pracownika, by pracował zdalnie, menedżerowie często skupiają się głównie na narzędziach do raportowania i kontrolowania, zapominając o podstawie, którą jest zapewnienie sprawnego, dobrze skonfigurowanego sprzętu pozwalającego na odwzorowanie w warunkach domowych pracy, którą na co dzień wykonuje się w biurze. W skład podstawowego zestawu powinien wchodzić komputer, a najlepiej laptop z wbudowaną kamerą i głośnikiem, słuchawki z mikrofonem, telefon, a niejednokrotnie nawet drukarka. Dobrze od razu pomyśleć o pakiecie bezprzewodowych gadżetów umożliwiających wygodniejsze i elastyczniejsze działania. Na tej płaszczyźnie monitorowanie pracowników jest bardzo łatwe, gdyż nagrywanie rozmów telefonicznych z klientami, a nawet możliwość ich bieżącego przesłuchiwania, a także wgląd do e-maili wysyłanych ze skrzynek handlowców, to już codzienność w większości firm. Warto jednak pomyśleć o takich rozwiązaniach, jeśli do tej pory jeszcze z nich nie korzystano.

KROK DRUGI – STWÓRZ I OBSERWUJ PROCESY

W każdym zespole sprzedażowym, a szczególnie w tym pracującym zdalnie, niezbędne są dobrze poukładane, klarowne i logiczne procesy mające konkretny cel, dzięki czemu ułatwiają pracę handlowcom i menedżerom. Powinny być zatem usystematyzowane, w miarę możliwości zinformatyzowane, a co najważniejsze, stale optymalizowane. Dyrektorzy sprzedaży ciągle muszą obserwować wdrożone procesy i oceniać je przy pomocy narzędzi i schematów opisanych w dalszych krokach.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.