Instapromocja, czyli e-sklep na Instagramie

  • Jak zbudować markę na Instagramie?
  • Czy za pomocą Instagrama da się sprzedawać?
  • Jakie formy przekazu wybrać w zależności od marki?
ECOM_21_40.jpg

Nie od dziś wiadomo, że Instagram to już nie tylko miejsce, gdzie użytkownicy publikują zdjęcia z dopiskiem konkretnych hashtagów. To również kanał, dzięki któremu rozwinął się influencer marketing, a przedsiębiorcy zaczęli prowadzić profesjonalne kampanie, które przynoszą spektakularne efekty zarówno w postaci zysków, jak i wiernych, zadowolonych klientów.

Możliwości, które daje Instagram

Instagram już od 2015 roku promuje treści reklamowe. Jednakże ciągłe doskonalenie aplikacji i niewątpliwie mocna konkurencja sprawiają, że jej twórcy stworzyli serwis społecznościowy dający wiele możliwości wielkim markom oraz małym, rozwijającym się przedsiębiorstwom.

Na Instagramie można nie tylko publikować płatne treści reklamowe w formie wideo czy zdjęcia z przekierowaniem do strony internetowej. Powstały nowe rozwiązania, które skutecznie przyciągają nowe firmy. Dziś za pośrednictwem tego serwisu można sprzedać wiele. Dowodem może być chociażby liczba odwiedzających ten serwis użytkowników w marcu bieżącego roku w Polsce. Według badania Mediapanel, opracowanego przez Wirtualnemedia.pl, na Instagramie pojawiło się aż 9,87 mln odwiedzających.

Twórcy serwisu, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców zmienili nawet wygląd aplikacji. Pierwotnie w dolnej belce Instagrama ikona serca informowała użytkowników o ilości polubień i komentarzy. W jej miejsce pojawił się sklep, który umożliwia zrobienie zakupów na podstawie naszych dotychczasowych preferencji. Algorytmy aplikacji dobierają treści w taki sposób, by były one jak najlepiej spersonalizowane, co z pewnością sprzyja promocji produktów.

Wszystkie oferty sponsorowane na Instagramie wyświetlają się w zależności od aktywności użytkownika, tego co polubił czy skomentował. Maszyna dobiera w ten sposób podobne treści i przedstawia je nam na platformie zakupowej.

Od kiedy Instagram wdrożył funkcję sklepu, wiele marek zdecydowało się przenieść swoje działania na ten kanał. To umożliwia użytkownikowi znaczne skrócenie ścieżki zakupowej – nie musi szukać produktu na stronie internetowej błądząc wśród kategorii. Teraz od finalnego zakupu dzieli go kilka kliknięć w aplikacji.

Ponadto Instagram niedawno rozpoczął testowanie reklam w zakładce „Sklep”. Próby trwają co prawda tylko na rynku amerykańskim, jeśli jednak pomysł okaże się sukcesem, nowość trafi wkrótce również do naszego kraju. Promowane treści mają pojawiać się w Sklepie jako kafelki, dzięki którym użytkownik może nie tylko zobaczyć oferowany produkt, ale także dowiedzieć się nieco więcej o marce. Niewątpliwie każda firma powinna skorzystać z możliwości, jakie dają media społecznościowe. Instagram tworząc sklep na swojej platformie pokazuje, że użytkownik nie musi już szukać nowych marek w wyszukiwarkach czy śledzić poczynania influencerów i ich kolejnych współprac. Wystarczy jedno kliknięcie przenoszące do spektrum produktów, które użytkownik chce poznać.

Jak utworzyć sklep na Instagramie?

Trzeba spełnić kilka kryteriów:

  • dysponować kontem firmowym na Instagramie, które spełnia warunki umowy handlowej,
  • następnie należy połączyć konto z fanpagem na Facebooku i katalogiem produktów,
  • podczas dodawania posta i zdjęć produktów na Instagramie, wyświetli się opcja ich oznaczenia.

Instagram umożliwia oznaczenie w jednym poście aż 5 produktów lub 20 w karuzeli. Przedsiębiorcy mogą oczywiście promować swoje posty dzięki menedżerowi reklam. Jeśli wcześniej korzystali z tej opcji na Facebooku, muszą postąpić dokładnie tak samo, zaznaczając w Umiejscowieniu wyłącznie Instagram. Obie aplikacje pozwalają na bardzo intuicyjne tworzenie promowanych postów, które z pewnością przyniosą firmie korzyści.

Współpraca z influencerami

Nie można pominąć możliwości, jakie daje Stories. Dzięki opcji swipe up użytkownik oglądający relację może natychmiast przenieść się do sklepu internetowego marki. Z tego modelu najczęściej korzystają firmy współpracujące z influencerami. To dzięki relacjom popularnych osób, które polecają i zwykle udostępniają kody rabatowe na dany produkt, znacznie wzrasta zainteresowanie i świadomość marki. Jeszcze niedawno wielu influencerów godziło się na współpracę barterową, dziś już wiemy, że to jedno z najlepiej płatnych zajęć w sieci. W kwestii wyboru influencerów obserwuje się zmianę tendencji. Kiedyś firmy prześcigały się z ofertami dla topowych ludzi Instagrama. Obecnie wielu przedsiębiorców woli zniwelować ryzyko straty dużych środków na współpracę ze sławną gwiazdą, wybierając w zamian kilku influencerów o mniejszym zasięgu. Finalne koszty reklamy są mniejsze lub podobne, ale produkt dociera do większej liczby osób, co sprzyja zasięgom marki. Choć w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii obserwuje się tendencję spadkową w kwestii popularności Instagrama, to w Polsce ten kryzys nam nie grozi. Mniejsze zainteresowanie aplikacją na Zachodzie to efekt poczucia nielojalności influencerów wobec fanów na skutek zbyt wielu reklam. Przesyt treści reklamowych powoli zaczyna być widoczny choćby przez to, że użytkownicy mniej czasu spędzają na Instagramie. W Polsce natomiast influencer marketing i Instagram mają się nadal świetnie i prężnie się rozwiją. Twórcy aplikacji chcą rozwijać serwis i proponują nowe rozwiązania zarówno dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie online, jak i dla tych, którzy ten sektor znają od lat. Dla tej pierwszej grupy, Instagram to opcja dorobienia dodatkowych pieniędzy. Zazwyczaj nie prowadzą oni działalności, zajmują się najczęściej rękodziełem i sprzedają swoje produkty na prywatnych profilach. Instagram wychodzi im naprzeciw i chce docenić ich kreatywność. Wkrótce zacznie wprowadzać narzędzie partnerskie, mające na celu wspieranie sprzedaży bezpośrednio od twórców. W momencie, gdy użytkownik znajdzie post z danym produktem, na którym wyświetla się napis "kwalifikuje się do prowizji" oznacza to, że kupno tego produktu wspiera jego twórcę. To duża szansa dla nowych marek, które chciałyby zwiększyć zasięgi i nawiązać współpracę z influencerami. Ponadto aplikacja planuje docenić najbardziej wpływowych twórców odznakami, takimi jak Gwiazdy na Facebooku.

Co nowego proponuje Instagram dla znanych marek? Jeszcze lepszy wgląd w statystyki, czyli większe możliwości personalizacji reklam i produktów. Nowe narzędzia analityczne skierowane są do firm, które prężnie działają w Reels. Mowa o sekcji pozwalającej na tworzenie i publikowanie krótkich filmików. Marka będzie miała możliwość sprawdzenia ilości wyświetleń, polubień i komentarzy pod danym wideo. Podobna funkcja ma dotyczyć transmisji live. Firmy prowadzące tzw. live’y już niedługo będą mogły poznać zasięgi swoich treści oraz dokładną liczbę komentarzy i polubień. Statystyki z pewnością będą sprzyjały możliwości ulepszenia komunikacji marki ze swoimi obserwatorami.

Jak zbudować markę na Instagramie?

Instagram sprzedaje obrazem. Dlatego też pierwszą, niezwykle istotną rzeczą w tworzeniu marki w tej aplikacji są zdjęcia. Instagram to przecież w dużej mierze właśnie inspirujące fotografie, które sprawiają, że obserwujący chce zakupić produkt. Publikowanie obrazów z banków zdjęć czy samodzielnie stworzone proste grafiki raczej nie zainteresują żadnego użytkownika. Cały profil firmy powinien być spójny i estetyczny; zdjęcia powinny mieć podobny styl, ale każde z nich powinno powodować reakcję użytkownika, wzbudzać zachwyt. Ludzki mózg najlepiej przyswaja uporządkowane struktury, dlatego też profile, na których zdjęcia są w zbliżonej kolorystyce są tak popularne.

Nie zapominajmy o pierwotnym założeniu aplikacji, czyli o tworzeniu hashtagów. Niezwykle ważne jest to, by hashtag pasował do dodanego posta, w przeciwnym przypadku ktoś może zgłosić niezgodność, co znacznie obniży zasięgi. Bezmyślne dodawanie takich hashtagów, jak #love czy #like jest gwarancją tego, że nasz post przepadnie wśród innych z tym samym znacznikiem. Dzięki posiadaniu konta firmowego, twórca może sprawdzić, jakie zaangażowanie daje konkretny znacznik. Należy więc bacznie śledzić statystyki i na bieżąco modyfikować profil. Obserwacja opinii marki w mediach społecznościowych jest niezwykle ważna. Warto publikować stories lub posty swoich obserwujących, warto słuchać ich potrzeb i wskazówek. Dziś marka zmienia się dlatego, że chcą tego jej klienci.

W budowaniu marki na Instagramie bardzo istotne jest dbanie o jakość swoich obserwujących. Czasy, gdzie można było bezmyślnie zakupić kilka tysięcy followersów dawno minęły. Użytkownicy widzą, kto kupuje puste polubienia, a kto faktycznie buduje zaangażowanie. Ponadto twórcy Instagrama dostrzegają problem fałszywych kont i skrupulatnie przeprowadzają czystki w aplikacji.

Warto także wziąć pod uwagę grupę docelową, do której marka chciałaby trafić. Instagram gromadzi w głównej mierze osoby w przedziale wiekowym 18-34 lat, Facebook natomiast trafia do nieco starszej grupy. Zatem firma sprzedająca produkty osobom w średnim wieku nie powinna oczekiwać, że znajdzie swoich klientów na Instagramie.

Wdrożenie wyżej wymienionych elementów oraz bycie otwartym na uwagi obserwujących da marce świetne podstawy do zbudowania aktywnego i popularnego profilu na Instagramie.

Instagram vs rzeczywistość

Powyższe hasło zna każdy użytkownik Instagrama. W czasach powszechnego hejtu, przedsiębiorcy powinni bardzo uważać na sposób promowania swoich produktów. Dlaczego? Otóż idealizując własne produkty łatwo wpaść w samozachwyt i... przestać radzić sobie z mniej pochlebnymi opiniami. Nie warto okłamywać odbiorcy podrasowanymi zdjęciami, bo gdy tylko produkt do niego dotrze, w sieci mogą pojawić się obrazy z rzeczywistym produktem. Wiele marek uważało, że reklama to podstawa sukcesu. Na Instagramie jest inaczej – liczy się autentyczność. Marka powinna wiedzieć, że nawet najmniejsze kłamstwo w internecie długo się nie uchowa. Mamy bardzo mocno rozwinięty rynek konsumencki, gdzie dużo łatwiej znaleźć złe niż dobre oceny. Dlatego też dobre przedsiębiorstwo musi bazować na prawdzie. Zamiast cukierkowych opisów produktu, publikować opinie rzeczywistych klientów. Marketing szeptany złote czasy ma już co prawda za sobą, ale na Instagramie stories z recenzją użytkowników jest niezwykle cenny. To, co nadaje produktom autentyczności to współpraca z influencerami, ponieważ posiadają oni wierne grono obserwujących, którzy się z nimi utożsamiają. Influencer przybliża produkt swoim fanom, testuje go na własny użytek, dzięki czemu opinia staje się realna, co finalnie zachęca do zakupu. Innym rozwiązaniem jest zachęcenie pracowników do podzielenia się oceną na temat produktu, który sami tworzą. Znają go w końcu od podszewki i codziennie starają się, by klienci go zapragnęli. Dobrym przykładem jest marka odzieżowa Laurella, gdzie pracujące w butikach dziewczyny nagrywają filmy, prezentując ubrania marki. Sprzedawczynie przedstawiają odzież w różnych rozmiarach na sobie, co podnosi autentyczność produktu. Podobne działania były bardzo popularne podczas wybuchu pandemii. Butiki działające dotychczas wyłącznie stacjonarnie rozpoczęły tworzenie transmisji na żywo na Facebooku i Instagramie, gdzie uczestnicy mogli zobaczyć prezentowane produkty oraz zamówić je w komentarzach. To świetny przykład wykorzystania możliwości mediów społecznościowych do rozwoju marki chcącej uzyskać zaufane grono klientów.

Jak oni to robią?

Wiele polskich marek czerpie duże zyski ze swojej działalności na Instagramie. Ich umiejętność zaangażowania odbiorców i przyciąganie niezwykłymi obrazami sprawia, że ich konta firmowe stają się bardzo popularne. Ci przedsiębiorcy często podejmują współpracę z wyspecjalizowanymi w dziedzinie social mediów agencjami lub zatrudniają ekspertów w swojej firmie. Warto im zaufać i pozwolić wykorzystywać narzędzia, jakie daje Instagram.

Powyższe marki służą jako dobre przykłady i inspiracje dla przedsiębiorców dopiero rozpoczynających swoją przygodę biznesową z Instagramem. Jak widać niezależnie od marki, prowadzenie cieszącego się popularnością profilu polega w głównej mierze na umiejętności zaangażowania odbiorców. Jeśli firma zyska obserwujących, którzy chętnie dzielą się na swoich profilach opiniami czy też włączają się w ulepszanie produktów poprzez np. udział w ankietach, daje to gwarancję zbudowania satysfakcjonującego konta firmowego. Połączenie zaangażowania z estetyką profilu sprosta oczekiwaniom najbardziej wymagających użytkowników, co z pewnością marka zauważy w zyskach przedsiębiorstwa.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.