Mam personę i co dalej? Spójna komunikacja na styku klienta z marką

  • Co to są touchpointy i jak je zdefiniować?
  • W jaki sposób w komunikacji z klientem wykorzystuje się real-time marketing?
  • Dlaczego warto razem z klientem przejść jego customer journey?
ECOM_15_21.jpg

Załóżmy, że etap tworzenia persony mamy już za sobą. Poznaliśmy lepiej lub gorzej swojego odbiorcę, wiemy, jak lubi się komunikować. Jesteśmy w stanie zinterpretować najważniejsze informacje statystyczne na jego temat, ale też potrafimy udzielić informacji na pytania:

  • Co odbiorca chce uzyskać?
  • W jaki sposób zakupiony produkt lub usługa może mu pomóc?
  • Co motywuje go do zakupu, dlaczego się tym interesuje?
  • Co może wpłynąć na jego negatywną decyzję, co go zniechęca?
  • Co spowodowałoby, że jego zainteresowanie produktem lub usługą byłoby większe?

Wtedy można przejść do kolejnych etapów planowania spójnej komunikacji. Pamiętać należy, że skuteczny model komunikacji z odbiorcą, powinien opierać się na dostarczeniu niezbędnych dla niego informacji, ale przede wszystkim na zainteresowaniu go produktem lub usługą w taki sposób, aby chciał dowiedzieć się więcej, a finalnie dokonał zakupu. Do tego celu przybliżają odpowiednio dobrane platformy, skonstruowane komunikaty i zidentyfikowane touchpointy.

Nie trzeba być wszędzie

To, kim są odbiorcy oraz w jaki sposób chcą i lubią się komunikować, będzie wyznacznikiem tego, w których kanałach należy z nimi rozmawiać. Po dokonaniu analizy, w jaki sposób klient chce prowadzić dialog, należy wyznaczyć odpowiednie narzędzia. Trzeba pamiętać o tym, żeby postawić na spójność, niezależnie od tego, ile kanałów do komunikacji wybierzemy. Jednym z częstych błędów popełnianych przez marki, jest stawianie na ilość i obecność w każdym medium, mimo iż odbiorcy nie chcą się tam komunikować. Dobór platformy do komunikacji z klientem powinien warunkować rodzaj oferowanych produktów lub usług, a także samą grupę docelową. W tym przypadku mniej znaczy więcej, a popularność wybranych serwisów nie oznacza konieczności dodawania regularnych aktualizacji i prowadzenia komunikacji z klientem w tym miejscu. Konto na Pintereście sprawdzi się zdecydowanie lepiej w przypadku branży fashion lub beauty, niż sklepie internetowym z narzędziami. A nagrywanie filmików na TikToku może nie przynieść zamierzonych rezultatów firmie oferującej audyty bezpieczeństwa.

Rozwój technologiczny oraz rosnąca konkurencja zmusza marki do stałego szukania świeżych i ciekawych rozwiązań. Dopasowanie narzędzi do potrzeb i oczekiwań swoich grup odbiorców ma ogromny wpływ na zwiększenie sprzedaży i ogólny wizerunek marki w świadomości klientów. Coraz więcej firm wprowadza także możliwość zakupów przez aplikacje mobilne, które stają się alternatywą dla sklepów internetowych, a także miejscem, w którym można zbierać dodatkowe punkty lub korzystać z ciekawych rabatów. Żabka postawiła na rozwój aplikacji, przy pomocy której klient robiąc zakupy w stacjonarnym sklepie, zbiera punkty lojalnościowe, tzw. żabsony, którymi później może zapłacić za wybrane produkty. Personalizowane komunikaty, informacje o promocjach czy alerty związane z nowymi produktami, pozytywnie wpływają na zaangażowanie odbiorców oraz ich przywiązanie do marki.

W aplikacji Żappka, oprócz elementów grywalizacji, pojawiają się także informacje o nowych produktach i promocjach. Żabka w kreatywny sposób prezentuje nowości i wprowadza do komunikacji z klientem element zaskoczenia, poprzez np. odwołania do historycznych postaci. Poza aplikacją, znaną i szybką formą komunikacji z klientem, są również wiadomości SMS, które łączą masowe dostarczanie treści z personalizacją i dopasowanym do odbiorcy komunikatem.

Wiadomości SMS służą nie tylko do przekazania ogólnych informacji o promocjach i nowych produktach. To także dobry sposób na włączenie elementów personalizacji do komunikacji. Atrakcyjna zniżka z okazji urodzin lub dedykowany kod rabatowy, angażują odbiorcę i przypominają mu o obecności marki.

Omnichannel nie definiują wyłącznie rozmowy z klientem pod postem w mediach społecznościowych, na czacie przez stronę internetową, czy przez komunikaty kierowane w aplikacji mobilnej lub newsletterze. Wielokanałowość przejawia się również w działaniach związanych z logistyką, polityką zwrotów i odbiorem zamówień oraz samym ulepszaniem funkcjonalności sklepu internetowego lub aplikacji. Marketing wielokanałowy zakłada zatarcie granicy pomiędzy światem online i offline przy pomocy spójnej komunikacji z odbiorcą w medium, które preferuje.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.