Zamrożeni lękiem

  • Dlaczego kryzys zmienia zespoły?
  • Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności?
  • Czy menedżer w dobie burzliwych transformacji musi sam transformować?
SS_51_28.jpg

Na początek przykład: w firmie IT znacząco obniżyła się efektywność. Wyniki spadły, a wraz z nimi samopoczucie pracowników. Absencja goniła absencję. Nie dokonano znaczących zmian kadrowych, usługi były oceniane przez klientów dobrze, również otoczenie konkurencyjne i regulacyjne pozostało takie samo. Co się właściwie stało? – głowił się zarząd. Szukano przyczyny, momentu, w którym nastąpiła niepokojąca wolta. W końcu zauważono, że wszystko zaczęło się od przejścia asystentki zarządu na zwolnienie lekarskie z powodu zagrożonej ciąży. Zanim to nastąpiło, menedżerowie, czekając na spotkania z członkami zarządu, rozmawiali właśnie z nią, a ona, mając niezwykłą łatwość nawiązywania kontaktu i wyciszania emocji, dopytywała ich o samopoczucie, trudności, wyzwania. Po rozmowie z nią kierownicy czuli się lżejsi mentalnie, bo zrzucili z siebie ciężar zawodowy i prywatny. Gdy jej zabrakło, wchodzili do gabinetu zarządu z nadmiernym bagażem emocjonalnym, nakładali maskę twardzieli, a niewyrażone emocje czekały w ukryciu na erupcję w ich zespołach i związkach, niszcząc je.

Efekt jelenia

Wyżej opisana sytuacja miała miejsce przed kryzysem. Teraz – w czasach pandemii – emocje jeszcze silniej władają jednostkami i wpływają na losy firm, bo strach jest powszechny i bywa paraliżujący. Lękamy się o nasze zdrowie, życie, pracę i biznes. Łapczywie pragniemy powrotu do tego, co było, a najpewniej to „tak jak było” nigdy nie wróci. Ekspozycja na strach najczęściej przypomina zachowanie jelenia spotkanego przez przypadek w lesie. Skonsternowane zwierzę zauważone przez spacerowicza zastyga w bezruchu. Zamrożenie lękiem dotyka teraz zdecydowaną większość zespołów i firm. To ogromne wyzwanie dla menedżerów.

Odkładanie kuponów

Poza demobilizującym zamrożeniem zagraża nam również niszcząca kumulacja emocji. W Polsce lawinowo wzrosła liczba mediacji przedrozwodowych. Na ulicach i w kolejkach do sklepów wyczuwalny jest wzrost agresji. W domu i w pracy wystarczy iskra do niebezpiecznej detonacji. Zmagamy się z ciężarem emocjonalnym – analiza transakcyjna nazywa ten mechanizm odkładaniem kuponów. Jeżeli nie wyrazimy konstruktywnie emocji, nie przepracujemy ich i nie zredukujemy ekspozycji na negatywne bodźce, możemy jednym, niekontrolowanym wybuchem zniszczyć relacje zawodowe i prywatne. Warto o tym pamiętać szczególnie teraz!

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.