Jak odzyskać poczucie stabilizacji w niepewnych czasach?

  • Jak przekształcić chwilowe trudności w doświadczenia wzmacniające zespół?
  • Jakie sposoby reagowania i działania sprawdzają się w świecie VUCA?
SS_54_70.jpg

Prowadząc firmę lub zespół handlowy, menedżer boryka się z sytuacją niepewności niezależnie od sytuacji zdrowotnej i pandemicznej na świecie. Warunki biznesowe i rynkowe zmieniają się w każdej branży, a zmiany różnią się jedynie natężeniem, które obecnie jest spotęgowane przez COVID-19. Jak wobec tego odzyskać poczucie stabilizacji w czasach pandemii oraz po niej?

Na co dzień borykamy się ze zmianami, które mogą być zniechęcające i występują coraz częściej. Jak się zachowywać wobec nich jako lider i szef? W tej roli należy wprowadzić parę zmian w stosunku do dotychczasowego postępowania. Poniżej znajdziesz kilka obszarów i wskazań, w którym obrębie należy ewoluować:

  • w sposobie przywództwa – na transformujące,
  • w sposobie myślenia – w kierunku lateralnego,
  • w sposobie patrzenia na sytuację – z perspektywy obserwatora, a nie jej uczestnika,
  • w sposobie funkcjonowania całej organizacji – na zwinny,
  • w sposobie myślenia o samym sobie – na bardziej wyrozumiały i pewny siebie.

Wobec zmienności i niepewności sytuacji tym, czego możemy być pewni, jest również prawdopodobieństwo popełnienia błędu. Zarówno przez nas samych, jak i naszych pracowników. Jak wówczas się zachować? Trenerem footballu amerykańskiego – Paulem Bryantem – słusznie mówił że sposób postępowania jest prosty i wymaga wykonania jedynie trzech kroków:

  1. przyznania się do błędu,
  2. wyciągnięcia z niego lekcji,
  3. niepopełniania go ponownie.

Jak zderzyć i przekształcić zewnętrzne turbulencje i trudności w siłę firmy i zespołu, by wskrzesić w nim pozytywną i budująca energię wewnętrzną? Chcąc tego dokonać, należy bliżej przyjrzeć się panującym na zewnątrz warunkom i pojęciu VUCA. Ten akronim pochodzi od słów: volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność). Miejscem ukucia tego terminu była amerykańska armia, która określała nim sytuację na froncie walki. Żołnierze mają jasno wyznaczane cele, nie są one jednak długofalowe. W sytuacji walki nie ma miejsca na długoterminowe planowanie, należy wnikliwie obserwować bieżącą sytuację i umieć na nią reagować. Każda z wymienionych czterech cech to obszar, który jest wyzwaniem nie tylko dla żołnierza, lecz także dla menedżera, gdyż wymaga konkretnej koncepcji działania biznesowego. Niezrozumienie i nieadekwatne działania mogą doprowadzić do frustracji, problemów z efektywnością, a w rezultacie do utraty wielu możliwości i szans rynkowych. By tak się nie stało, należy najpierw z bliska przyjrzeć się, czym są te cztery obszary, by w kolejnym kroku nauczyć się umiejętnie z nimi obcować i przekształcić w swoją tajną broń biznesową. Jak rozumieć poszczególne składowe VUCA?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, albo wybierz plan abonamentowy.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM