Mity dotyczące prospectingu i sprzedaży – wyniki badania branży B2B

  • Czym nie jest prospecting?
  • Jakie czynniki mają decydujące znaczenie dla skuteczności prospectingu?

Wokół prospectingu narosło wiele mitów i niejasności. Mam często wrażenie, że spora część zarządzających widzi w nim lek na wszystkie dolegliwości.

Wiele razy na przykład pytano mnie, w jaki sposób wykorzystać prospecting do „rewitalizacji” klientów, którzy przestali kupować. Zawsze odpowiadam, że nie można.

Prospecting to zdobywanie nowych klientów. Jakakolwiek praca z już posiadaną grupą kliencką (nawet, jeśli kupować przestała) prospectingiem nie jest!

Z terminem „prospecting” spotkałem się po raz pierwszy w 2005 r., kiedy jako szef obszaru sprzedaży zostałem poinformowany, że mój zespół (salony sprzedaży i sprzedaż bezpośrednia B2B) będzie szkolony z tego zagadnienia. Miał on nam pomóc zdobywać nowych klientów.

Mam do dzisiaj materiały z tych spotkań i muszę powiedzieć, że są bardzo eklektyczne (w złym tego słowa znaczeniu), a z prospectingiem mają tyle wspólnego, ile motyka wbita człowiekowi w plecy z ogrodnictwem.

Czym więc jest prospecting?

Prospecting zawędrował do sprzedaży z geologii i jest techniką poszukiwania drogocennych kruszców – to „gorączka złota” w Stanach Zjednoczonych.

W prospectingu najważniejsze są liczby, ponieważ to one są wskaźnikiem działań sprzedażowych, które podejmują sprzedawcy, aby zrealizować cel.

Krytyczne znaczenie dla efektów pracy prospectingowej mają:

  • dobrze zdefiniowany profil prospecta, którego chcemy zdobyć,
  • narzędzia do pracy,
  • zaplanowany i przygotowany follow-up jako domykanie podjętych działań.

Reasumując, prospecting to starannie opisany proces zdobywania sprzedaży, skuteczny wtedy i tylko wtedy, kiedy pozbawiony jest improwizacji i przypadkowości.

Geneza badania

W Polsce krucho jest z badaniami dotyczącymi sprzedaży. Inaczej jest na rynku amerykańskim, na którym kilka firm regularnie zadaje pytania swoim klientom i dzieli się tymi wynikami, budując informację o rynku B2B różnych branż – opisując powstającą modę czy trend. Badania służą sprzedawcom, ponieważ pozwalają lepiej poznać nowe nawyki kupujących.

Idąc tym tropem, w marcu 2018 r. przygotowałem własne badanie, chcąc sprawdzić kilka podstawowych wątków w sprzedaży i prospectingu.

Grupa docelowa rekrutowała się z grona moich znajomych na portalu LinkedIn. Na ankietę odpowiedziało prawie 250 osób reprezentujących różne branże B2B.

Badałem dwie grupy:

  • CEO/dyrektorów sprzedaży i zarządzających – będę nazywał ich szefami,
  • PH/KAM/BDM i inne osoby będące w roli sprzedawców – będą nazywani handlowcami.

Było to badanie z wykorzystaniem pytań wielokrotnego wyboru, bez wag. To oznacza, że suma odpowiedzi zawsze będzie przekraczać 100%.

Nie omawiam odpowiedzi na każde pytanie osobno – patrzę na nie z szerszej perspektywy.

Przyjąłem założenie, że przyglądam się tym pytaniom, w których „coś się dzieje” – zwykle niepokojącego lub intrygującego.

Pytania w badaniu

Pytań było siedem i każdorazowo sprawdzałem dwie perspektywy – kupującego i sprzedającego:

  1. W jaki sposób preferujesz pierwszy kontakt z handlowcem B2B?
  2. Czego oczekujesz od pierwszego spotkania z handlowcem?
  3. Czego oczekujesz od procesu follow-upu po spotkaniu z handlowcem?
  4. W jaki sposób najczęściej kontaktujesz się z nowym klientem?
  5. Prospecting to nowa sprzedaż i nowi klienci, dlatego:
    1. Nowych klientów szukam tylko wtedy, kiedy muszę;
    2. Regularnie, codziennie przeznaczam czas na telefonowanie do nowych klientów – co tydzień;
    3. Najczęściej korzystam z poleceń i referencji od moich dotychczasowych klientów.
  6. W prospectingu najważniejsze są:
    1. Liczby – wykonanych telefonów, wysłanych e-maili i odbytych spotkań;
    2. Relacje z klientem;
    3. Dzielenie się wiedzą, doświadczeniem, budowanie wizerunku specjalisty w branży;
    4. Zamknięte sukcesem sprzedaże.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.