Dobra i zła rotacja: Jak je odróżnić i jak nimi zarządzać?

W każdej organizacji zachodzi fluktuacja pracowników, a liczba przyjmowanych osób jest regulowana przez politykę zatrudnienia danej firmy. Oczywiście jej poziom może być w pełni kontrolowalny. Należy jednak pamiętać, że na rynku pracy coraz trudniej o odpowiednich kandydatów zarówno pod względem wymaganych przez firmę kompetencji, jak i ich liczby.

SS_32_18.jpg

Zadaniem menedżera sprzedaży jest również przeprowadzanie tzw. rozmów na do widzenia. Kiedy zachodzi taka potrzeba? Każdy zna oczywistą odpowiedź – jeśli w wyniku okresowej oceny wyników i realizacji założonych celów, menedżer podejmuje decyzję o zakończeniu współpracy, czyli kiedy uznaje, że jest ona nieopłacalna: dla firmy, dla menedżera, a często również dla podwładnego.

Trudniej zarządzać rotacją pracowników w zespole, kiedy tylko część procesu jest inicjowana przez pracodawcę, a w większości przypadków wynika z decyzji pracowników. Problem rotacji personelu sprzedażowego różni się w zależności od branży i samych organizacji. Duża skala tego problemu w działach sprzedażowych wiąże się ze specyfiką pracy w sprzedaży.

Skąd zmiany?

Przyczyn rotacji jest wiele. Generalnie możemy je podzielić na związane z postawą i oczekiwaniami sprzedawcy oraz kulturą organizacyjną firmy i jakością pracy menedżera prowadzącego. To naturalne, że pracownicy przychodzą i odchodzą, ale nawet nad tym procesem warto popracować, żeby przejąć nad nim kontrolę.

Jeżeli zwrócimy uwagę na odejścia handlowców, wynikające z ich własnej decyzji, nie zawsze jest tak, że jest to zjawisko niepożądane. Owszem może być zaskoczeniem (choć nie musi!). Menedżer sprzedaży powinien przyjrzeć się (co wymaga okresowej analizy, np. co sześć miesięcy), jacy sprzedawcy rezygnują z dalszej współpracy i z jakiej przyczyny. Każda branża ma bowiem własne wskaźniki rezygnacji, jednak główne przyczyny są wspólne dla wszystkich.

Podwładni odchodzą głównie z powodu:

  • Niewłaściwych relacji z przełożonym lub ich brakiem;
  • Wysokości wynagrodzeń;
  • Braku możliwości rozwoju zawodowego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.