Po ciemnej stronie mocy, czyli kilka istotnych informacji na temat dark mode

  • Czym jest dark mode i dlaczego jest groźny dla marketera?
  • Czy warto przejść na ciemną stronę mocy i wdrożyć ciemny motyw interfejsu w e-commerce?
  • Jakie elementy należy wziąć pod uwagę w projektowaniu kampanii e-mailingowych z uwzględnieniem trybu ciemnego?
ECOM_23_26.jpg

Przed nami, marketerami, stoi nowe wyzwanie. Jeśli jeszcze nie słyszałeś o trybie dark mode, warto byś pochylił się nad tym tematem - tryb ciemny wpływa na jakość naszej pracy. Poznaj praktyczne wskazówki, jak poruszać się w ciemności i jak sprawić, by twoje logo lub produkty były widoczne dla użytkowników, którzy przeszli na ciemną stronę mocy i preferują tryb dark mode.

Dark mode, czyli z języka angielskiego tryb ciemny, to nic innego jak ciemny motyw interfejsu, który jest obecnie dostępny dla wielu aplikacji i stron internetowych. Zasadniczo tryb ten to odwrócony schemat kolorów, w którym biała czcionka jest prezentowana na ciemnym tle.

Zastanawiasz się, czy te informacje są dla ciebie ważne? Spójrz na liczby - wśród użytkowników Apple Mail 7,5% korzysta z trybu ciemnego, natomiast liczba wzrasta do 36%, jeśli weźmiemy pod uwagę użytkowników iOS1. Dane pochodzą jedynie z badania jednego rodzaju systemu operacyjnego urządzeń mobilnych. Gdy jednak weźmiemy pod uwagę skalę tego zjawiska i inne rodzaje systemów, to zdecydowanie powinniśmy przeanalizować dokładnie nasze dotychczasowe działania i kreacje. Co więcej? Z obserwacji rynku wynika, że tryb dark mode cieszy się szczególnym zainteresowaniem wśród osób z generacji Z, a także pracowników takich branż, jak: IT, design czy marketing.

Gdy w 2018 r. Apple dodał tryb ciemny do Apple Mail na komputerze stacjonarnym, wiele osób sądziło, że to niepotrzebny dodatek i wyłącznie wyróżnienie dla aplikacji. Jak się później okazało, inni giganci poczty e-mail (Gmail, Outlook) poszli w ich ślady. Obecnie zmiana trybu z jasnego na ciemny jest możliwa również w aplikacjach społecznościowych, takich jak Twitter, Slack i Facebook Messenger.

Dlaczego dark mode stał się popularny i zaczyna wyznaczać trendy?

Odciąża wzrok i daje ulgę dla oczu użytkownika

Użytkownicy, którzy korzystają z trybu ciemnego odczuwają wiele korzyści z jego zastosowania. Przede wszystkim, ekrany w trybie ciemnym emitują o wiele mniej szkodliwego światła niebieskiego, które odpowiada za uczucie zmęczenia oczu. Badania naukowe potwierdzają, że światło niebieskie wpływa na zaburzenia cyklu snu. Część osób, które pracują głównie przy komputerze korzysta z trybu dark mode ze względu na większą ostrość obrazu - zwłaszcza gdy pokoje, w których przebywają, są niedoświetlone.

Większy kontrast wpływa na lepszą czytelność contentu

Nie od dziś wiemy, że kontrast jest ważny. Uwypuklenie elementów, które są najbardziej istotne dla naszego przekazu stanowi wyzwanie dla każdego marketera. Warto zastanowić się, jak wykorzystać ten trend u siebie. Zdjęcia produktów, logotypy marki, ikony czy inne materiały graficzne dla większości osób są o wiele bardziej czytelne, gdy widnieją na ciemnym tle. Skorzystaj z okazji i wyróżnij komunikację do osób, które preferują dark mode.

Stanowi istotny wyróżnik dla twojej marki

Tryb ciemny może skutecznie pomóc ci w wyróżnieniu własnej marki. Motyw dark mode pełni znaczącą rolę w budowaniu wizerunku firmy, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę komunikację jej istotnych cech i atrybutów, a także produktów.


#TIP

Odpowiadasz za rozwój aplikacji lub zarządzasz sklepem e-commerce? Zaprojektuj wersję swojej platformy dla trybu dark - za jego sprawą świetnie wyróżnisz poszczególne elementy graficzne, ponieważ przy zastosowaniu trybu ciemnego będą szybciej zauważalne przez odbiorców i łatwiej będzie im skupić na nich wzrok.


Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.