Co warto mierzyć, czyli praca z KPI w praktyce

Szef sprzedaży obwieścił swojemu zespołowi, że firma w kolejnym roku oczekuje wzrostu sprzedaży o 20%. Z punktu widzenia handlowców obecne wyniki wydają się optymalne, a założony cel mało realny. Zobacz, jak z pomocą prostego narzędzia KPI, można go zrealizować.

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_22_38.jpg

Od wielu lat obserwuję pracę zespołów sprzedażowych i zauważyłem, że handlowcy często zadowalają się wykonaniem bieżących planów sprzedażowych. W idealnej sytuacji nie powinni na tym poprzestawać, ale dążyć do dalszego samorozwoju – stale dokonywać oceny swoich osiągnięć, poszukiwać możliwości poprawy i wprowadzać konieczne zmiany w swoim procesie sprzedaży. Brzmi to jak koncert życzeń, ale każdy menedżer chciałby mieć takiego handlowca w swojej drużynie.

Czy znasz swojego klienta?

Nawet najlepsi handlowcy zastanawiają się czasem, czy na pewno robią wszystko, aby osiągnąć wyznaczone cele. Warto co jakiś czas przeanalizować swoje działania i ich efekty, odpowiadając na poniższe pytania:

  • Czy wiem, ile kupuje ode mnie mój najlepszy klient?
  • Czy wiem, jak wzrosła moja sprzedaż rok do roku w ciągu ostatnich trzech lat?
  • Co mogę zrobić, aby nasza współpraca jeszcze się rozwinęła?
  • Czy rozmawiam z klientami o ich potrzebach?
  • Co moja konkurencja robi lepiej ode mnie?
  • Czy poświęcam tyle samo energii na pozyskanie nowych klientów, ile poświęcam stałym klientom?
  • Ile i jakie nowe produkty/usługi wprowadziłem do stałych klientów przez ostatni rok?
  • Czy mam wystarczającą wiedzę o swoich produktach/usługach, znam ich mocne i słabe strony?
  • Czym moja oferta różni się od oferty konkurencji?
  • Czy przygotowuję się do wizyt u klientów?
  • Ile czasu w zeszłym roku zainwestowałem w swój rozwój?

To tylko przykład, możesz przygotować swój zestaw, w zależności od potrzeb i tego, co chcesz zbadać. Analiza własnych działań w szybkim czasie wpłynie na poprawę efektywności sprzedaży, pod warunkiem że będzie planowana i systematycznie monitorowana.

Co warto wiedzieć o KPI?

Głównym celem planowania jest – bazując na danych historycznych oraz bieżących – poprawa wyników, co daje możliwość wyeliminowania nieskutecznych działań i podjęcia takich, dzięki którym zwiększymy sprzedaż. Natomiast monitorowanie ma na celu ocenę skuteczności działań w stosunku do zaplanowanych celów. Narzędziem umożliwiającym połączenie planowania z monitorowaniem są KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności). Pod tym trzyliterowym skrótem kryją się różnego rodzaju mierniki, dzięki którym można oceniać funkcjonowanie firmy i handlowca oraz uzyskać informacje, który obszar jest nieefektywny.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.