Błędy, przez które tracimy najlepszych pracowników

  • Dlaczego każdy menedżer powinien mieć wiedzę z zakresu psychologii talentów?
  • Jak dobry menedżer powinien reagować na porażki pracowników?
  • Dlaczego równe traktowanie pracowników jest tak ważne?
SS_53_18.jpg

Odchodzący z firmy pracownik, spotykając się z szefem, aby omówić przyczyny swojej decyzji, najczęściej poda powody „obiektywne”, bezpieczne i akceptowalne w relacjach hierarchicznych. Niestety oznacza to, że przełożony nie pozna prawdziwej przyczyny opuszczenia organizacji.

Osoba odchodząca z pracy najprawdopodobniej nie opowie o tym, że czuje się niedoceniana, upokarzana, albo że ma poczucie, że oczekuje się od niej zbyt wiele. Nie opowie o stresie związanym z presją na wynik i braku nagrody lub chociaż podziękowania za jego osiągnięcie.

Warto mieć świadomość tego, że ludzie generalnie nie lubią zmian. Jeżeli rotacja pracowników jest wysoka, oznacza to, że coś w organizacji nie działa.

Istotne jest również to, że często odejście z firmy to „łapanie okazji”. W firmach, które działają prawidłowo, kiedy pracownik dostanie ofertę pracy, najpierw wykorzysta ten fakt do ewentualnej renegocjacji własnych zarobków. Tam, gdzie zarządzanie lub inna sfera kuleje, taki handlowiec po prostu złoży wymówienie.

Przy próbie omawiania z menedżerami przyczyn odchodzenia pracowników, najczęściej pojawia się temat roszczeniowości handlowców, zepsutego rynku pracy, rosnącej presji na wzrost wynagrodzeń. Niestety rzadko jest to refleksja skierowana do wewnątrz.

Wyższa pensja? Tak, ale...

Pierwszą prawdą, którą należy sobie uświadomić jest to, że odchodzącym pracownikom najczęściej nie chodzi o pieniądze. Z badań Instytutu Saratoga wynika, że opuszczają oni firmę z powodów finansowych w zaledwie 12% przypadków.

Oczywiście, jeżeli firma płaci poniżej średniej rynkowej albo płacąc średnią rynkową, oczekuje ponadstandardowego zaangażowania, to nie może liczyć, że przyjdą do niej najlepsi dostępni na rynku ludzie. Nawet jeżeli wynagrodzenie mieści się w średniej rynkowej, odejście handlowca najczęściej oznacza, że oprócz finansów pojawił się czynnik, który przesądził o podjęciu tej trudnej decyzji.

Warto pamiętać, że ludzie najczęściej nie odchodzą z pracy, tylko od bezpośredniego przełożonego.

Dlaczego tak się dzieje?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.