How to bargain, or price negotiations in practice

The ability to negotiate the terms of business cooperation is one of the basic competencies necessary to build each salesperson’s effectiveness. Among the issues negotiated in all industries, the question of “most important” - and also “most difficult” - is, of course, the purchase/sale price. So how do you prepare for such situations?

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

SELL_6_2.jpg

For starters, it is worth considering what the negotiations are about and how to lead them in a professional way that increases the likelihood you’ll obtain satisfactory sales conditions. There are many different definitions of negotiation. One of the most commonly used assumes that negotiations are any form of communication between two parties in which the aim is to agree on a common position in a given matter. In business, we use negotiations when the interests of both parties exhibit both similarities and differences, and when they want to enter into an agreement to eliminate the existing differences.

Given the above, it should come as no surprise that negotiations are one of the best ways to solve difficult sales situations. They are considered the best way to relieve tensions in B2B and B2C contacts.

The above definition should impose a certain way of thinking, in which we treat negotiations as a permanent element of our work technique, and in which we always try to be prepared for negotiations. The higher the rate and the greater the possibility of obtaining a more profitable contract, the more likely our business partner will be determined to maximize their benefits and, therefore, negotiate the purchase price with us.

Before you negotiate

However, before we start preparing our strategy for this type of situation, it’s worth making sure that in our relationship with our counterpart we have the space to negotiate anything at all. There are situations in which negotiating makes no sense or is unfavourable to us. It is generally assumed that the basic criteria for undertaking such negotiations are: common sense, efficiency, and the opportunity and ability to bring them to a successful conclusion. While the last two criteria seem relatively clear, “common sense” may be an ambiguous criterion. Therefore, if one party’s demands are emotional and not based on rational premises, you should very carefully consider whether to engage in conversations at all.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.