Zarządzanie cyklem życia produktu w branży handlu detalicznego – wsparcie technologiami IT

Wszystkie branże i sektory gospodarki wytwarzają produkty. Z reguły są to dobra materialne – towary i wyroby, czasami wartości niematerialne lub usługi. Każdy przedmiot wytworzenia jest zatem „produktem”. Jak jednak faktycznie rozumiemy to pojęcie?

photodune-9605085-shopping-car-xs.jpg
W przypadku firm produkcyjnych to wyrób gotowy, firm handlowych – towar, a usługodawców, np. firm budowlanych – oddana inwestycja. Produktem jest też usługa niematerialna, wytworzony kod programu komputerowego, sam program, audyt, doradztwo...

Co to jest CŻP, czyli PLM (Product Lifecycle Management) w polskim handlu?

Nieodłącznym elementem rozwoju ludzkości i innowacji jest pojawianie się nowych produktów, ich rozwój, osiąganie wieku dojrzałego i starzenie. Ludzkość zawsze próbowała opisać to zjawisko, skwantyfikować w statystyce lub wytłumaczyć w marketingu. Pewne jest jednak to, że o kształcie i czasie trwania cykli życia produktu decydują różne czynniki.

Cykl życia produktu to – według różnych definicji – pojęcie, które teoretycznie definiuje przebieg procesu sprzedaży danego produktu na rynku. Dlatego mówi się często o rynkowym cyklu życia. Ważne w tym stwierdzeniu jest to, że w ekonomii jako nauce społecznej trzeba skupić się przede wszystkim na opisie, w jakich fazach sprzedaży rynkowej dany produkt (usługa) jest lub będzie w przyszłości. Definiuje się te fazy jako:

  • etap wprowadzenia produktu na rynek,
  • etap wzrostu,
  • etap dojrzałości,
  • etap nasycenia,
  • etap schyłku1.

 

Dla poszczególnych branż i różnych produktów każda z faz ma lub może mieć inny trend, trwać dłużej lub krócej. W branży sprzętu komputerowego całe cykle trwają kilka miesięcy, w AGD kilka lub nawet kilkanaście lat, a w branży fashion tylko jeden sezon. W przypadku produktów informatycznych – programów komputerowych, np. dla systemów operacyjnych czy systemów ERP – wersja takiego systemu jest zmieniana zwykle co dwa lata.

Zarządzanie cyklem życia produktu – czyli popularny PLM (Product Lifecycle Management) – to proces. Nie dotyczy on wielkości sprzedaży, jak mawia sprzedawca, ani – jak wolą statystycy – kształtu krzywej popytu dla zmiennej czasowej lub fazy w macierzy BCG dla marketingowca. To proces świadomych decyzji firmy, jej kierownictwa i właścicieli co do zmian w strategii sprzedaży danego produktu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.