12 skutecznych sposobó na optymalizację współczynnika konwersji

  • Jakie znaczenie ma optymalizacja konwersji w marketingu internetowym?
  • Czy optymalizacja konwersji musi być droga i czasochłonna?
  • Jak optymalizować współczynnik konwersji na stronie oraz w sklepie?
ECOM_24_32.jpg

Wzrost ruchu na stronie internetowej to pożądany efekt działań z zakresu marketingu internetowego. Jest jednak bezużyteczny, jeśli nie przełoży się na sprzedaż, zapis do newslettera, pobranie e-booka czy zapytania ofertowe. Co można z tym zrobić? Oto 12 wskazówek optymalizacji współczynnika konwersji, które szybko przyniosą efekty biznesowe.

Optymalizacja konwersji - podstawa sukcesu w marketingu online

Pozyskanie ruchu na stronę internetową to nie koniec, ale początek drogi do sukcesu w sprzedaży online. Kolejnym elementem skutecznej strategii marketingu internetowego jest optymalizacja konwersji. Obejmuje ona szereg działań, których celem jest ułatwienie użytkownikowi drogi do realizacji celu. Celem tym (konwersją) może być:

  • zakup produktu,
  • zapis do newslettera,
  • pobranie e-booka,
  • zapis na webinar online,
  • przesłanie danych kontaktowych,
  • wysłanie zapytania ofertowego,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Optymalizacja konwersji jest ważna, ponieważ dzięki niej możesz zwiększać sprzedaż i poprawiać wyniki biznesowe w ramach tego samego ruchu. Oczywiście warto zwiększać ruch na stronie i stale docierać do nowych odbiorców, jednak działania te trzeba połączyć z optymalizacją współczynnika konwersji. Taka strategia daje najlepsze efekty pod kątem przychodów.

Jak zatem optymalizować współczynnik konwersji szybko i skutecznie?

1. Spójrz na stronę jako całość

Poszczególne elementy, takie jak CTA, kolorystyka czy nawigacja, mają duży wpływ na poziom konwersji na stronie internetowej. Warto jednak spojrzeć szerzej na witrynę jako całość oraz prowadzić cykliczne badania efektywności. Dlaczego? Ponieważ poszczególne elementy, które są skuteczne na jednej stronie, mogą nie działać na innej. Nie można kopiować cudzych rozwiązań i oczekiwać, że rozwiążą problemy na naszej stronie. Lepszym rozwiązaniem jest samodzielna identyfikacja problemów w witrynie, a następnie zaplanowanie możliwych rozwiązań i wdrożenie testów, które pozwolą ocenić ich efektywność. W ten sposób otrzymujemy wyniki dla konkretnej strony www i możemy na nich w pełni polegać. Najlepszą praktyką jest zatem dobrze zaplanowane i indywidualne podejście do całego procesu optymalizacji konwersji, a nie skupianie się na pojedynczych elementach strony, których zmiana ma w ciągu miesiąca przynieść 10-krotny wzrost konwersji.

2. Poznaj swoją grupę docelową

Podstawą skutecznej optymalizacji konwersji na stronie oraz w sklepie internetowym jest poznanie grupy docelowej, jej potrzeb oraz celów. Do tego zadania można wykorzystać różnego rodzaju narzędzia do analityki internetowej. Zbierają one dane demograficzne o użytkownikach, wskazują, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie oraz jakie elementy skupiają ich uwagę. Do najpopularniejszych narzędzi, które warto wykorzystać w procesie poznawania grupy docelowej, zaliczamy:

  • Google Analytics do pozyskiwania danych demograficznych, takich jak wiek, płeć, zainteresowania, lokalizacja odbiorców,
  • Yandex.metrica do pozyskiwania danych o sposobach poruszania się użytkowników po stronie (gdzie klikają, w jaki sposób poruszają się myszką lub touchpadem).

Poznanie swoich użytkowników sprawia, że można zidentyfikować elementy, które mogą negatywnie wpływać na współczynnik konwersji. Jeśli naszą grupą docelową są osoby o wysokich dochodach, prawdopodobnie będą skłonni zapłacić za produkt więcej, w zamian za wysoką jakość. Z kolei jeśli grupę docelową stanowią osoby o minimalnych dochodach, wysokie koszty wysyłki mogą wpływać demotywująco i zniechęcać do zakupu. Dla pokolenia Z oraz pokolenia millenialsów brak formularza kontaktowego i konieczność kontaktu telefonicznego może stanowić dużą przeszkodę. Właśnie dlatego poznanie intencji i potrzeb użytkowników pozwoli dopasować ofertę produktową do oczekiwań potencjalnych klientów i w konsekwencji poprawić współczynnik konwersji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.