Żeby nie żałował...

  • Jakie są najczęstsze powody niezadowolenia klientów z zakupu?
  • Jak nie podchodzić do reklamacji, aby nie stracić klienta?
  • W jaki sposób niewłaściwa obsługa może zepsuć doświadczenie zakupowe klienta?
SS_61_84.jpg

Mówi się, że zadowolony klient powie o tobie dziesięciu innym, a niezadowolony będzie chciał zniechęcić do ciebie aż stu. Rozwój mediów społecznościowych tylko potęguje to zjawisko. Co może sprawiać, że nasi klienci będą rozczarowani nami i naszymi produktami?

Zjawisko dysonansu pozakupowego czy też dyssatysfakcji pozakupowej jest tak stare jak handel. Zawsze byli klienci, którzy czuli się zawiedzeni tym, co otrzymali za swoje pieniądze. O ile jednak w czasach, kiedy kupujących było więcej niż towarów, sprzedawcy nieszczególnie przejmowali się takimi klientami, o tyle dziś – w obliczu ostrej konkurencji – każdy taki klient to podwójna strata. Nie tylko sam nie ponowi zakupu, ale jeszcze odwiedzie od niego innych.

Co sprawia, że klienci są niezadowoleni? Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom.

Dysonans związany bezpośrednio z ofertą

  • Wprowadzające w błąd informacje lub cechy produktu inne niż obiecane

Niekiedy zdarza się, że przekaz promocyjny lub proces sprzedażowy celowo wprowadzają odbiorcę w błąd lub pozwalają mu niewłaściwie zinterpretować składowe oferty. Miałam okazję niedawno przebywać w hotelu SPA, który na stronie internetowej informował o dostępności strefy wellness od rana do późnego wieczora, ale dopiero na miejscu podczas zameldowania przekazywano gościom, że każdy dysponuje nie więcej niż dwoma godzinyami dziennie. Co więcej, harmonogram rezerwacji był już tak zapełniony, że nawet nie każdego dnia można było skorzystać ze SPA. Trudno w takiej sytuacji nie czuć rozgoryczenia. Szczerość i jednoznaczność informacji to podstawa satysfakcji.

  • Zła jakość produktów lub usług

To coś więcej niż niedomówienie i jednocześnie chyba najpoważniejszy problem. Jeśli produkty mają wady fabryczne, słabej jakości materiały czy podzespoły, dysonans pozakupowy będzie towarzyszył nam tak długo, jak długo nie zlikwidujemy przyczyny. W takiej sytuacji przedsiębiorstwa, aby ratować swój wizerunek, nie tylko uruchamiają błyskawiczne procedury reklamacyjne, lecz także często podejmują się wycofania z rynku całej partii wadliwych produktów.

  • Niesatysfakcjonujące warunki dostawy

Często firmy oferujące ten sam produkt, co my, wygrywają rozwiązaniami dystrybucyjnymi. Klienci nie są zadowoleni, jeśli na dostawę zamówienia muszą długo czekać. Podjęli decyzję, kupili, często też zapłacili i chcą maksymalnie szybko otrzymać to, co nabyli. Coraz mniej chętnie zamawiają też u sprzedawców, którzy oferują tylko jedną formę dostawy. Wielu z nich byłoby gotowych nawet zapłacić więcej, by móc otrzymać produkt szybciej i w wybrany przez siebie sposób. Należy badać oczekiwania klienta w tym zakresie i dopasowywać do nich kanały dystrybucji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.